PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
GRUPA IV „BIEDRONKI”

I „Czyńmy dobro”- 1.12-9.12.
1.Jak mogę ci pomóc
2.Dary od serca
3.Paczki i paczuszki
4.W krainie Świętego Mikołaja
Cele:
– kształtowanie umiejętności współpracy, podkreślanie znaczenia empatii wobec ludzi i zwierząt będących w potrzebie
-zapoznanie dzieci z działalnością człowieka jaką jest wolontariat
-poznanie piosenki tematycznej
-kształtowanie umiejętności językowych poprzez używanie nazw w odpowiedniej liczbie i formie, zacieśnianie więzów rówieśniczych
-kształtowanie umiejętności porównywania wielkości, stwarzanie okazji do dostrzegania regularności w składzie i ich kontynuowanie.

Propozycje  zajęć i zbaw
-„ Czyń dobro”- pląs na dzień dobry.
-„ My też możemy pomagać”- opowiadanie W. Kosteckiej.
-„Opiekun zwierząt”- zabawa ruchowo-naśladowcza.
-„ Jak mogę pomóc”- rozmowa kierowana.
-„Odwiedziny Św. Mikołaja”- wprowadzenie i nauka piosenki.
-„ Mikołaj”- praca plastyczna wg pomysłu nauczyciela.
-„ Podaj paczkę”- zabawa ruchowa z piłkami.
-„ Uzupełnij zdania”- zabawa słowna.
-„ Paczka duża, paczka mała”- zabawa matematyczna.
-„Pomocnicy Mikołaja”- zabawa orientacyjno- porządkowa.
-„Prezenty”- zabawa matematyczna- układanie rytmów.
-„Zaprzęgi elfów”- zabawa bieżna
-„Taniec śnieżynek”- zabawa muzyczno- ruchowa.
-„Ciekawostki na dywanie”- wysłuchanie informacji o Laponii.
-„Mikołajki”- wiersz A.Nożyńskiej- Demianiuk.
-„Co mi przyniesie Mikołaj?”- praca plastyczna, rysowanie na kartce wymarzonego prezentu od Mikołaja.
-„Podaj prezent”- zabawa ruchowa z elementami czworakowania.

II Odczytaj wiadomość- 8.12-12.12.
1. Co oznacza twoja mina?
2. Listy, maile,SMS-y.
3. Poproszę znaczek.
4. Zwierzęta też mówią.
Cele:
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji u siebie i innych
-rozwijanie empatii
-zapoznanie ze sposobem komunikowania się na odległość
-kształtowanie umiejętności wypowiadania się
-uwrażliwianie na konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spaceru
-nabywanie umiejętności rozpoznawania, odtwarzania i kontynuowania regularności w ciągu elementów
-poznawanie niektórych sposobów komunikowania się zwierząt między sobą

Propozycje zajęć i zabaw
-„Odczytaj wiadomo mość”- pląs na dzień dobry
-„Zagadkowa kłótnia”- opowiadanie W. Kosteckiej.
-„Poznasz po minach”- zabawa z elementami TUS i dramy.
-„Trzy nowe wiadomości”- opowiadanie M. Sarwińskiej-Niewielskiej.
-„Masz wiadomość”- marsz z elementami skoku.
-„Listy,maile,SMS-y”- pogadanka.
-„Ozdobna koperta”- praca plastyczna, ozdabianie koperty przeznaczonej na kartkę świąteczną
-„Idzie listonosz”- zabawa ruchowa.
-Spacer na pocztę.
-„Ułóż znaczek”- zabawa matematyczna.
-„Zwierzęta domowe”- pogadanka.
-„Czyje to głosy”- zabawa przyrodnicza
-„Kartka świąteczna”- wykonanie kartki świątecznej, przyklejanie gotowych elementów na kartę.
-„Kolekcja znaczków”- zabawa matematyczna, układanie rytmów.

III Święta za pasem- 15.12-23.12.
1. Co to jest tradycja?
2.Życzę ci…..
3.Przy świątecznym stole
4.Choinka, choineczka
5.Ozdoby świąteczne

Cele:
-wprowadzenie i omówienie niektórych tradycji świątecznych
-kształtowanie umiejętności formułowania życzeń
-rozwijanie kompetencji komunikacyjnych
-rozwijanie umiejętności przeliczania i ustalania liczby elementów
-zapoznanie z zasadami nakrywania do stołu
-zapoznanie z różnymi drzewami iglastymi

Propozycje zajęć i zabaw
-„Święta za pasem”- pląs na dzień dobry.
-„Kim jest pani Tradycja?”- opowiadanie W. Kosteckiej.
-„Choinka”- praca plastyczna wg pomysłu nauczyciela.
-„Tradycje bożonarodzeniowe”- rozmowa kierowana.
-„Barszcz z uszkami”- zabawa orientacyjno- porządkowa.
-„Składamy życzenia”- zabawa integracyjno- językowa.
-„Liczymy potrawy”- zabawa matematyczna.
-„W Wigilię”- wiersz A. Paszkiewicz.
-„Aniołek”- praca plastyczna wg pomysłu nauczyciela.
-Świąteczne przygotowania”- zabawa językowa z elementami TUS.
-„Czyje to marzenia”- zabawa integracyjno-ruchowa.
-„Zapamiętaj kolor”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
-„Liczymy potrawy”- zabawa matematyczna.
-„Nakryj do stołu”- zabawa ruchowo- naśladowcza.
-„Prezenty”- zabawa matematyczna.
-„Zimą w lesie”- zabawa ruchowo-naśladowcza.
-„Szumiące choinki”- zabawa ruchowa.
-„Ozdoby świąteczne”- praca plastyczna wg pomysłu nauczyciela.
-„Złap bombkę”- zabawa ruchowa z elementami rzutu.

IV Zimowe zabawy- 29.12.- 2.01
1.A jeśli mi się nie uda?
2.Sport to zdrowie
3.Trzy, dwa, jeden, start!
4.Śnieg i lód

Cele:
-kształtowanie odporności emocjonalnej- radzenie sobie z porażką podczas zabaw sportowych
-budowanie wiary w siebie
-poznawanie nazw dyscyplin sportowych
-rozwijanie logicznego myślenia i wnioskowania przez dopasowanie ubioru do pogody i dyscypliny sportowej
-kształtowanie orientacji w przestrzeni i pamięci
-poznanie właściwości lodu i warunków życia w Arktyce i na Grenlandii

Propozycje zajęć i zabaw
-„Zimowe zabawy”- pląs na dzień dobry.
-„A jeśli mi się nie uda?”- opowiadanie W. Kosteckiej.
-„Pomogę  ci”- zabawa ruchowa oparta na współpracy.
-„Na pewno ci się uda”- odgrywanie scenek.
-Zabawa z guzikami- ćwiczenia manipulacyjne.
-„Zabawy na śniegu”- malowanie białą kredką na czarnym kartonie.
-„Zabawa na jabłuszku”- opowiadanie B.Rokickiej
-„Pod górę”- zabawa ruchowa z elementami czworakowania.
-„Koduję szlaczki”- zabawa matematyczna, kodowanie.
-„Wskocz do koła”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
-„Zimowa zabawa”- wiersz D. Gellnerowej.
-„Bałwanek”- praca plastyczna wg pomysłu nauczyciela.
-„Sanie Królowej Zimy”- zabawa muzyczno-ruchowa.