TEMATY KOMPLEKSOWE REALIZOWANE W GRUPIE I „PSZCZÓŁKI”
GRUDZIEŃ 2025
- „CZYNIMY DOBRO” 1.12-5.12.2025
CELE:
– rozwijanie sprawności dłoni i całego ciała
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kształtów
– rozwijanie szacunku do innych
Zabawy ruchowe:
„Dzielimy się”, „Biegnij do sklepu”,
„Podaj prezent”, „Łap prezent”, „Poszukiwacze prezentów”
Propozycje zajęć:
- „Warto pomagać” K. Wierzbickiej- słuchanie opowiadania, rozmowy
o dobrych uczynkach - Nauka piosenki pt. „Mikołaj jedzie samochodem…”
- „Mikołaj”- praca plastyczna z talerzyka papierowego
- „Prezenty o różnych kształtach”- zabawa matematyczna z figurami
- „Bal z Mikołajem”- wspólna zabawa, spotkanie z Mikołajem, rozdanie upominków
- Słuchanie wiersza D. Gellner pt. „Prezent dla Mikołaja”, rozmowy
o życzliwości i wdzięczności inspirowane utworem
- „ODCZYTAJ WIADOMOŚĆ” 8-12.12.2025
CELE:
– rozwijanie umiejętności odczytywania i rozumienia emocji
– doskonalenie rozpoznawania kolorów
– poznawanie tradycji bożonarodzeniowych
– rozwijanie wiedzy dotyczącej pracy poczty
– rozwijanie umiejętności matematycznych
Zabawy ruchowe:
„Bitwa na śnieżki”, „Zanieś paczkę do celu”- slalom, „Gołąbki pocztowe”,
„Razem się uda”- wspólne transportowanie na kocu cięższego przedmiotu
Propozycje zajęć:
- Praca plastyczna: „Świąteczna kartka” z kolorowego papieru
- „Przybieżeli do Betlejem”- nauka kolędy
- Zabawa rozwijająca umiejętność odczytywania i nazywania emocji- „Zgadnij, jak się czuję?”
- „Paczki i paczuszki”- zabawa matematyczna- porównywanie wielkości (mała, większa, największa; ustawianie paczek wg wielkości, próby schowania mniejszych paczek w większej)
- „Jak przekazujemy wiadomości?- rozmowa o listach, mailach, telefonach i smsach inspirowana wierszem A. Frączek pt. „Gołębie pocztowe”
- Zabawa dydaktyczna „Poczta”
- ŚWIĘTA , ŚWIĘTA!” 15-26.12.2025
CELE:
– rozwijanie integracji sensorycznej
– rozwijanie wiedzy o tradycjach bożonarodzeniowych
– rozwijanie mowy i słuchu muzycznego
– rozwijanie sprawności rąk
– rozwijanie logicznego myślenia i samodzielności
Zabawy ruchowe:
„Podano do stołu”- z przysiadem, „Powieś bombkę”,
„Zaprzęg reniferów”- w parach lub trójkach, „Zza choinki”
Propozycje zajęć:
- „Tradycje bożonarodzeniowe”- pogadanka z wykorzystaniem ilustracji
i przedmiotów - Zabawa językowa: „Życzę Ci…” – zabawa w kończenie zdań
- Praca plastyczna: „Bombka” z kolorowego papieru i świecidełek
- Zabawa badawcza „Co jest w kopercie?” ( podświetlenie koperty
z przedmiotami kojarzącymi się ze świętami) - „Nakrywamy do wigilijnego stołu”- zabawa dydaktyczna ( nakrywanie stołu obrusem, ustawianie naczyń, układanie sztućców, dopasowywanie liczby naczyń do osób lub lal siedzących przy stole)
- Nauka kolędy „Gdy śliczna Panna”, oglądanie żłóbka
- Praca plastyczna „Aniołek”
- Zabawa sensoryczna: „Zapach świąt”- próby rozpoznawania zapachu choinki, piernika, pomarańczy
- „NOWY ROK” 29.12.2025-9.01.2026
CELE:
– rozwijanie logicznego myślenia oraz umiejętności matematycznych
i orientacji w przestrzeni
– rozwijanie uwagi
– rozwijanie sprawności rąk i całego ciała
– rozwijanie wiedzy przyrodniczej
– integracja grupy
Zabawy ruchowe:
„Szybko-wolno”, „Wstaje dzień- nadchodzi noc”,
„Sięgnij do gwiazd”- wspięcia na palce, „Sowa”- naśladowanie pohukiwania, latania oraz skrętów szyi
Propozycje zajęć:
- Zabawa z dzwonkiem : nauka ciszy i koncentracji
- Praca plastyczna „Fajerwerki”
- Zabawa matematyczna: połóż gwiazdkę na krzesełku, pod stołem,
za pudełkiem, przed sobą - „Jak mija czas?”- rozmowa z dziećmi z wykorzystaniem zegarów
i kalendarzy - „Sylwestrowy bal”- zabawa taneczna przy muzyce dla dzieci
- Nauka na pamięć wyliczanki „Palec pod budkę” zakończonej nazwami dni tygodnia
- „Dzień i noc”- układanie rytmu , rozmowa o zwierzętach śpiących w nocy i w dzień