TEMATY KOMPLEKSOWE
GRUPA VI „ZAJĄCZKI”- GRUDZIEŃ 2025r.
TYDZIEŃ I
1.12. – 5.12.2015
„Czyńmy dobro”
CELE EDUKACYJNE:
- kształtowanie umiejętności reagowania na potrzeby innych osób,
- zapoznanie z pojęciem bezinteresownego pomagania innym,
- kształtowanie empatii, życzliwości i troski o innych,
- rozwijanie wyobraźni,
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą y, Y,
- doskonalenie umiejętności porównywania wielkości,
- rozwijanie zdolności manualnych i kreatywności
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Dobry uczynek Większego Piotrka” – opowiadanie M. Mazan.
- „Sprzątam” – zabawa ruchowa z elementem skoku.
- „ Emocje i relacje”- omawianie scenek przedstawiających różne rodzaje pomocy
- „ Dary serca” – wprowadzenie piosenki
- Wprowadzenie litery „y, Y” drukowanej małej i wielkiej na podstawie wyrazu podstawowego „buty”.
- „ Buty” – zabawa muzyczno- ruchowa
- „Prezenty” – zabawa matematyczna
- Wprowadzenie cyfry „8”
- „ Wyścig listonoszy” – zabawa bieżna
- „ Witamy Święty Mikołaju!” – rozmowa kierowana
- „ Święty Mikołaj” – praca plastyczna
- „ A to ciekawe!” – ciekawostki o reniferze
- „ Zimno jak w Laponii” – zabawa sensoryczno-językowa
- „ Cienie” – zabawa badawcza
- „Mikołajki” – wiersz D. Gellner
- Zabawa Mikołajkowa
TYDZIEŃ II
8.12. – 12.12.2025r.
„Odczytaj wiadomość”
CELE EDUKACYJNE:
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi niewerbalnie,
- kształtowanie umiejętności odczytywania i wyrażania emocji,
- budowanie postawy akceptacji,
- rozwijanie umiejętności współpracy
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą k, K, doskonalenie słuchu fonematycznego,
- wprowadzenie podstawowych pojęć matematycznych związanych z kupowaniem znaczków (liczba, cena, monety, banknoty),
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Paulina i mowa ciała” – opowiadanie M. Mazan.
- „Jak odczytasz ten znak?” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- „ Krok w lewo, dwa kroki w prawo” – zabawa ruchowo – naśladowcza
- „Listy, maile, sms-y” – wiersz K. Szczygieł
- Wprowadzenie litery „k, K” drukowanej małej i wielkiej na podstawie wyrazu podstawowego: „koperta”
- „Poproszę 2 znaczki” – zabawa społeczna z elementami TUS
- „ Znaczki” – zabawa matematyczna
- „Dwa koguty” – wiersz W. Chotomskiej
- „Koperty, znaczki, listy” – zabawa językowo-klasyfikacyjna
- „Koperty” – praca plastyczna
- „ Masz wiadomość” – zabawa słuchowa
- Zagadki o sposobach komunikacji
TYDZIEŃ III
15.12. – 23.12.2025r.
„ Święta za pasem”
CELE EDUKACYJNE:
- kształtowanie postawy szacunku wobec tradycji świątecznych,
- kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej,
- kształtowanie umiejętności składania życzeń,
- zapoznanie z tradycyjnymi kolędami i pastorałkami,
- rozwijanie umiejętności przeliczania potraw i osób przy stole,
- zapoznanie z prawidłowym sposobem nakrycia stołu,
- kształtowanie umiejętności zapamiętywania,
- rozwijanie umiejętności współpracy i dzielenia się z innymi
- zapoznanie z różnymi rodzajami drzew iglastych
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania
- ćwiczenie motoryki małej podczas tworzenia ozdób świątecznych
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Manuela i tradycja” – opowiadanie M. Mazan.
- „Tradycja – rzecz święta” – zabawa językowa z elementami TUS.
- „Ozdoba na drzwi” – praca plastyczna
- „Rodzina przy stole” – zabawa ćwicząca orientację w przestrzeni.
- „Czym pachną święta?” – nauka ciszy i koncentracji według M. Montessori
- „Już blisko kolęda” – wprowadzenie piosenki
- „Koncert Kolęd” – spotkanie wigilijne, śpiewanie kolęd wspólnie z rodzicami
- „Z okazji świąt życzę ci…” – zabawa tematyczna
- „Święta w gestach” – kalambury
- „Świąteczna ozdoba” – praca plastyczna
- „Wieczór wigilijny” – wiersz E. Śnieżkowskiej-Bielak.
- „Uszka” – zabawa matematyczna
- „Na wigilijnym stole” – zabawa pamięciowa
- „Bieg z potrawami” – zabawa bieżna na koncentrację
- „Potrawy wigilijne” – zabawa ruchowo-naśladowcza
- „Przynieś danie” – zabawa ruchowa i na koncentrację
- „Magiczna choinka” – wiersz K. Czarneckiej
- „Gałązki choinkowe” – zabawa przyrodnicza
- „Choinki jak trójkąty” – zabawa matematyczna
TYDZIEŃ IV
29.12.2025r. – 2.01.2026r.
„ Zimowe zabawy”
CELE EDUKACYJNE:
- kształtowanie odporności emocjonalnej,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych,
- kształtowanie umiejętności dostrzegania mocnych stron swoich i innych,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw wybranych sportów zimowych oraz sprzętu potrzebnego do ich uprawiania,
- zapoznanie z zasadami bezpiecznego uprawiania sportów zimowych
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- doskonalenie umiejętności liczenia
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Igor i straszny dzień” – opowiadanie M. Mazan
- „Delikatny jak płatek śniegu” – nauka ciszy i koncentracji.
- „Zimowe zabawy” – pląs na dzień dobry
- „Mój bałwanek” – praca plastyczna
- „Robimy porządki” – zabawa matematyczna
- „Śnieżne kuleczki” – zabawa logopedyczna
- „Gdy spadnie śnieg” – rozmowa kierowana
- „Tor saneczkarski” – zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe
- „Na łyżwach, na desce, na nartach, na sankach” – rozmowa kierowana
- „Zimowe zagadki” – rozwiązywanie zagadek
- „Wyścig zaprzęgów” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Ćwiczymy z sylabami” – zabawa ruchowo-językowa
- „Krąży wstążka” – zabawa równoważna
- „Prawa, lewa strona” – zabawa grafomotoryczna
- „Zimowi goście” – zabawy sensoryczne
- „Bałwanek” – wiersz M. Gintowt
- „Domki z lodu” – eksperyment
- „Obrazek na lodzie” – praca plastyczna
- „Schowaj się do igloo!” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną