PLAN PRACY

GRUPA III „RYBKI” – PAŹDZIERNIK 2024r.

 

Tydzień I 30.09 – 4.10.2024r

„W zdrowym ciele zdrowy duch”

Cele edukacyjne:

  • rozwijanie logicznego myślenia – klasyfikowanie, przeliczanie,
  • doskonalenie sprawności manualnej,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  • rozwijanie słownika czynnego – rozpoznawanie i nazywanie warzyw,
  • kształtowanie sprawności fizycznej – wzmacnianie mięśni tułowia.

 

Praca dydaktyczna:

  • „Nasze warzywa” – układanie warzyw w „Kąciku przyrody”, nazywanie ich i klasyfikowanie, określanie koloru i wielkości; wskazywanie części jadalnych roślin,
  • „Dary jesieni” – słuchanie i nauka słów piosenki, rozwijanie słuchu muzycznego
  • „Czy znasz to warzywo?” – rozpoznawanie wybranych warzyw za pomocą węchu
  • „Pomidor” – rozmowa na temat wiersza J. Brzechwy
  • „Zające i marchewki” – zabawa ruchowa
  • „Sprzedajemy fasolki” – zabawa matematyczna z użyciem kostki do gry, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 5
  • „Warzywa” – wykonanie pracy plastycznej
  • „Stragan z warzywami” – wizyta w pobliskim sklepie z warzywami, utrwalenie nazw warzyw i owoców, właściwe zachowanie się w miejscach publicznych

 

 

Tydzień II 7.10 – 11.10.2024r

„Jesienią w parku”

Cele edukacyjne:

  • poszerzanie słownika czynnego o słowa związane z jesienią,
  • usprawnienie funkcjonowania narządów mowy,
  • kształtowanie poczucia rytmu podczas zabaw z piosenką
  • rozwijanie myślenia matematycznego, szybkiego liczenia w zakresie 5 z wykorzystaniem liczmanów; klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy
  • dostrzeganie walorów estetycznych krajobrazu jesiennego

 

Praca dydaktyczna:

  • „Liście” – rozmowa na temat wiersza M. Gerson-Dąbrowskiej połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi
  • „Park” – wycieczka do parku, wielozmysłowe poznawanie cech środowiska przyrodniczego, dostrzeganie bogactwa barw i kształtów jesiennych liści
  • „Toczą się kasztanki trzy” – słuchanie piosenki, rozmowa na jej temat, zabawy rytmiczne, gra na instrumencie, rozwijanie poczucia rytmu
  • „Magiczne pudełko” – zabawa dydaktyczna mająca na celu rozpoznawanie za pomocą dotyku przedmiotów oraz okazów przyrodniczych
  • „Jarzębinowe korale?” – zabawa matematyczna, przeliczanie w zakresie 5, utrwalenie pojęć „duży-mały”, kontynuowanie rozpoczętego rytmu
  • „Jeż” – praca plastyczno-techniczna, wykonanie jeża z masy solnej, ozdobienie go nasionami, rozwijanie sprawności dłoni
  • „Wiewiórki do dziupli” – zabawa ruchowa
  • „Mój przyjaciel kasztanowiec” – słuchanie opowiadania M. Mazan, przypomnienie wyglądu kasztanowca, jego cech charakterystycznych, rozumienie zakazu łamania gałęzi, uwrażliwienie na piękno przyrody

 

 

Tydzień III 14.10 – 18.10.2024r

„Zakochaj się w Polsce – projekt edukacyjny”

Cele edukacyjne:

  • rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, dumy z polskiego dziedzictwa kulturowego oraz wzmacnianie postawy patriotycznej,
  • rozwijanie wiedzy o Polsce,
  • poznanie przyrody oraz krajobrazów Polski,
  • promowanie kultury i tradycji polskich

 

Praca dydaktyczna:

  • „Polskie symbole narodowe” – utrwalenie godła Polski, flagi oraz tekstu i melodii hymnu „Mazurka Dąbrowskiego”
  • „Legenda o Warsie i Sawie” – zapoznanie z legendą, rozmowa o postaciach i morałach płynących z opowieści
  • „Syrenka Warszawska” – symbol Warszawy, jako nawiązanie do legendy
  • „Legenda o Smoku Wawelskim” – zapoznanie z legendą, próba odtworzenia jej treści przez dzieci swoimi słowami
  • „Polskie stroje regionalne, tańce i muzyka ludowa” – poznanie polskich strojów regionalnych, tańców i muzyki ludowej
  • Nauka podstawowych kroków tańców ludowych: krakowiak, polka, mazurek
  • „Polska – nasza ojczyzna” – poznanie podstawowych informacji o Polsce: jej granic, głównych miast, rzek i gór
  • Wycieczka do Centrum Folkloru Polskiego „Karolin” w Otrębusach – uczestnictwo w warsztatach tanecznych oraz zwiedzanie wystawy przedstawiającej kulturę ludową

 

 

Tydzień IV 21.10 – 25.10.2024r

„Jesienią w lesie!”

Cele edukacyjne:

  • Kształtowanie umiejętności koncentrowania uwagi na działaniu,
  • Kształtowanie postawy szacunku do przyrody,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo,
  • kształtowanie sprawności fizycznej – wzmacnianie ogólnej sprawności

 

Praca dydaktyczna:

  • „Odgłosy lasu” – rozpoznawanie i nazywanie odgłosów zwierząt leśnych, doskonalenie wrażliwości słuchowej, usprawnianie narządów mowy
  • „Wiatr i liście” – zabawa orientacyjno-porządkowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi
  • „Liście z drzew” – zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności segregowania liści wg rodzaju
  • „Idziemy na grzyby” – poznanie borowika, maślaka, kurki i muchomora, rozumienie zakazu dotykania i zbierania nieznanych grzybów
  • „Muchomor” – praca plastyczna, doskonalenie sprawności manualnej
  • „Niedźwiedzie”, „Wiewiórka i orzechy” – zabawy z elementami czworakowania
  • „Kto mieszka w lesie?” – rozmowa na temat ilustracji, rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt leśnych, opisywanie ich wyglądu oraz cech charakterystycznych, dzielenie nazw zwierząt na sylaby i ich wyklaskiwanie.
  • „Leśne śpiochy” – rozmowa kierowana na temat zwierząt, które zasypiają na zimę i tych, które pozostają aktywne, utrwalenie wiedzy poprzez obejrzenie filmu edukacyjnego oraz rozwiązywanie zagadek interaktywnych.
  • „Szyszki do celu” – zabawa z elementem rzutu

 

 

Tydzień V 28.10 – 1.11.2024r

„Przygotowania do zimy”

Cele edukacyjne:

  • Kształtowanie wrażliwości na potrzeby zwierząt,
  • Rozwijanie słownika czynnego
  • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i umiejętności przeliczania
  • Integracja grupy – kształtowanie umiejętności pracy w zespole

 

Praca dydaktyczna:

  • „Pajączek” – masażyk wg M. Bogdanowicz, wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
  • „Budy, miski i kości” – klasyfikowanie, stosowanie pojęć: duży, średni, mały
  • „Odloty” – instrumentalizacja wiersza I. Salach, rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych: grzechotkach i dzwonkach
  • „Karmnik” – oglądanie karmnika, wieszanie go na drzewie, utrwalenie wiedzy o dokarmianiu dopiero, gdy spadnie śnieg
  • „Zapasy na zimę” – słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej, rozmowa o przygotowaniach zwierząt do zimy
  • „Wesoła cebula” – praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny
  • „Wędrująca cebula”, „Przetwory”, „Zajączki” – zabawy ruchowe
  • „Ścieżka do domu” – zabawa ruchowa z elementem równoważnym