PLAN PRACY
GRUPA IV „BIEDRONKI” – PAŹDZIERNIK 2024r.
Tydzień I 30.09 – 4.10.2024r
„W zdrowym ciele zdrowy duch”
Cele edukacyjne:
- rozwijanie logicznego myślenia – klasyfikowanie, przeliczanie,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- rozwijanie słownika czynnego – rozpoznawanie i nazywanie warzyw,
- kształtowanie sprawności fizycznej – wzmacnianie mięśni tułowia.
Praca dydaktyczna:
- „Nasze warzywa” – układanie warzyw w „Kąciku przyrody”, nazywanie ich i klasyfikowanie, określanie koloru i wielkości; wskazywanie części jadalnych roślin,
- „Dary jesieni” – słuchanie i nauka słów piosenki, rozwijanie słuchu muzycznego
- „Czy znasz to warzywo?” – rozpoznawanie wybranych warzyw za pomocą węchu
- „Pomidor” – rozmowa na temat wiersza J. Brzechwy
- „Zające i marchewki” – zabawa ruchowa
- „Sprzedajemy fasolki” – zabawa matematyczna z użyciem kostki do gry, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 5
- „Warzywa” – wykonanie pracy plastycznej
- „Stragan z warzywami” – wizyta w pobliskim sklepie z warzywami, utrwalenie nazw warzyw i owoców, właściwe zachowanie się w miejscach publicznych
Tydzień II 7.10 – 11.10.2024r
„Jesienią w parku”
Cele edukacyjne:
- poszerzanie słownika czynnego o słowa związane z jesienią,
- usprawnienie funkcjonowania narządów mowy,
- kształtowanie poczucia rytmu podczas zabaw z piosenką
- rozwijanie myślenia matematycznego, szybkiego liczenia w zakresie 5 z wykorzystaniem liczmanów; klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy
- dostrzeganie walorów estetycznych krajobrazu jesiennego
Praca dydaktyczna:
- „Liście” – rozmowa na temat wiersza M. Gerson-Dąbrowskiej połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi
- „Park” – wycieczka do parku, wielozmysłowe poznawanie cech środowiska przyrodniczego, dostrzeganie bogactwa barw i kształtów jesiennych liści
- „Toczą się kasztanki trzy” – słuchanie piosenki, rozmowa na jej temat, zabawy rytmiczne, gra na instrumencie, rozwijanie poczucia rytmu
- „Magiczne pudełko” – zabawa dydaktyczna mająca na celu rozpoznawanie za pomocą dotyku przedmiotów oraz okazów przyrodniczych
- „Jarzębinowe korale?” – zabawa matematyczna, przeliczanie w zakresie 5, utrwalenie pojęć „duży-mały”, kontynuowanie rozpoczętego rytmu
- „Jeż” – praca plastyczno-techniczna, wykonanie jeża z masy solnej, ozdobienie go nasionami, rozwijanie sprawności dłoni
- „Wiewiórki do dziupli” – zabawa ruchowa
- „Mój przyjaciel kasztanowiec” – słuchanie opowiadania M. Mazan, przypomnienie wyglądu kasztanowca, jego cech charakterystycznych, rozumienie zakazu łamania gałęzi, uwrażliwienie na piękno przyrody
Tydzień III 14.10 – 18.10.2024r
„Zakochaj się w Polsce – projekt edukacyjny”
Cele edukacyjne:
- rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, dumy z polskiego dziedzictwa kulturowego oraz wzmacnianie postawy patriotycznej,
- rozwijanie wiedzy o Polsce,
- poznanie przyrody oraz krajobrazów Polski,
- promowanie kultury i tradycji polskich
Praca dydaktyczna:
- „Polskie symbole narodowe” – utrwalenie godła Polski, flagi oraz tekstu i melodii hymnu „Mazurka Dąbrowskiego”
- „Legenda o Warsie i Sawie” – zapoznanie z legendą, rozmowa o postaciach i morałach płynących z opowieści
- „Syrenka Warszawska” – symbol Warszawy, jako nawiązanie do legendy
- „Legenda o Smoku Wawelskim” – zapoznanie z legendą, próba odtworzenia jej treści przez dzieci swoimi słowami
- „Polskie stroje regionalne, tańce i muzyka ludowa” – poznanie polskich strojów regionalnych, tańców i muzyki ludowej
- Nauka podstawowych kroków tańców ludowych: krakowiak, polka, mazurek
- „Polska – nasza ojczyzna” – poznanie podstawowych informacji o Polsce: jej granic, głównych miast, rzek i gór
- Wycieczka do Centrum Folkloru Polskiego „Karolin” w Otrębusach – uczestnictwo w warsztatach tanecznych oraz zwiedzanie wystawy przedstawiającej kulturę ludową
Tydzień IV 21.10 – 25.10.2024r
„Jesienią w lesie!”
Cele edukacyjne:
- Kształtowanie umiejętności koncentrowania uwagi na działaniu,
- Kształtowanie postawy szacunku do przyrody,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo,
- kształtowanie sprawności fizycznej – wzmacnianie ogólnej sprawności
Praca dydaktyczna:
- „Odgłosy lasu” – rozpoznawanie i nazywanie odgłosów zwierząt leśnych, doskonalenie wrażliwości słuchowej, usprawnianie narządów mowy
- „Wiatr i liście” – zabawa orientacyjno-porządkowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi
- „Liście z drzew” – zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności segregowania liści wg rodzaju
- „Idziemy na grzyby” – poznanie borowika, maślaka, kurki i muchomora, rozumienie zakazu dotykania i zbierania nieznanych grzybów
- „Muchomor” – praca plastyczna, doskonalenie sprawności manualnej
- „Niedźwiedzie”, „Wiewiórka i orzechy” – zabawy z elementami czworakowania
- „Kto mieszka w lesie?” – rozmowa na temat ilustracji, rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt leśnych, opisywanie ich wyglądu oraz cech charakterystycznych, dzielenie nazw zwierząt na sylaby i ich wyklaskiwanie.
- „Leśne śpiochy” – rozmowa kierowana na temat zwierząt, które zasypiają na zimę i tych, które pozostają aktywne, utrwalenie wiedzy poprzez obejrzenie filmu edukacyjnego oraz rozwiązywanie zagadek interaktywnych.
- „Szyszki do celu” – zabawa z elementem rzutu
Tydzień V 28.10 – 1.11.2024r
„Przygotowania do zimy”
Cele edukacyjne:
- Kształtowanie wrażliwości na potrzeby zwierząt,
- Rozwijanie słownika czynnego
- Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i umiejętności przeliczania
- Integracja grupy – kształtowanie umiejętności pracy w zespole
Praca dydaktyczna:
- „Pajączek” – masażyk wg M. Bogdanowicz, wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
- „Budy, miski i kości” – klasyfikowanie, stosowanie pojęć: duży, średni, mały
- „Odloty” – instrumentalizacja wiersza I. Salach, rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych: grzechotkach i dzwonkach
- „Karmnik” – oglądanie karmnika, wieszanie go na drzewie, utrwalenie wiedzy o dokarmianiu dopiero, gdy spadnie śnieg
- „Zapasy na zimę” – słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej, rozmowa o przygotowaniach zwierząt do zimy
- „Wesoła cebula” – praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny
- „Wędrująca cebula”, „Przetwory”, „Zajączki” – zabawy ruchowe
- „Ścieżka do domu” – zabawa ruchowa z elementem równoważnym