PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

 NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2025r.

 

  1. IV „BIEDRONKI”

 

 

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele ogólne)

 

 

  1. Zwierzęta jesienią 29.09-3.10.2025
  • zapoznanie z mieszkańcami lasu, wprowadzenie i utrwalenie zasad odpowiedniego zachowania się w parku i w lesie, podkreślanie możliwości czerpania przyjemności z bliskości świata przyrody
  • poszerzanie wiedzy o jeżu, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt
  • wdrażanie do układania pod względem wielkości, doskonalenie umiejętności przeliczania, umożliwianie sprawdzenia się w wykonywaniu złożonych zadań
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rozwijanie wrażliwości w stosunku do świata roślin i zwierząt, uświadamianie sobie odczuć związanych z otaczającym światem przyrodniczym
  • tworzenie muzyki, rozwijanie twórczej aktywności dziecka, budzenie poczucia satysfakcji z własnych wytworów pracy

 

ZABAWY EDUKACYJNE

 

1.„Cicha szyszka” – nauka ciszy i koncentracji.

  1. Zestaw ćwiczeń porannych nr 5. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem.
  2. „Kto mieszka w lesie?” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu tygodnia.
  3. Praca plastyczno –techniczna „Szyszka-myszka”
  4. „Leśne echo” – zabawa logopedyczna.
  5. „Dwa malutkie jeże” – wprowadzenie piosenki. . „Ptaki żegnają jeża” – zabawa ruchowa.

7.„Co znajdziemy w albumach?” – zabawa

językowa.

 8.„Masujące jeże” – zabawa sensoryczna

 9.Praca z KA1.9

 

 

  1. Pogoda w kratkę 6-10.10.2025
  • kształtowanie umiejętności określania rod Zestaw ćwiczeń porannych nr 5. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem.
  • zapoznanie z możliwościami radzenia sobie z uczuciem nudy, zachęcenie do dzielenia się swoimi odczuciami z innymi i uwrażliwianie na potrzeby rówieśników
  • kształtowanie umiejętności tworzenia rymów, zapoznanie z trudami związanymi z przygotowywaniem posiłków, wzbogacanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych
  • wzbogacanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych, zapoznanie z figurą geometryczną – kołem, doskonalenie umiejętności skupiania uwagi
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania pogody, poznanie zjawiska powstawania deszczu, rozwijanie ciekawości poznawczej
  • kształtowanie umiejętności plastycznych,
  • Zestaw ćwiczeń porannych nr 6.
  • Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem, poszerzanie wiedzy na temat różnych rodzajów zjawisk atmosferycznych, doskonalenie wyczucia rytmu

 

ZABAWY EDUKACYJNE

 

1.„Pogoda w kratkę” – pląs na dzień dobry.

2.„Nasza kropelka” – nauka ciszy i koncentracji.

  1. Zestaw ćwiczeń porannych nr 6. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem.
  2. „Żeby tylko padał deszcz!” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu tygodnia.

5.„Wiatru pęd” – zabawa ruchowa.

  1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3.
  2. „Gotowanie” – zabawa ruchowa z elementami pantomimy.

8.Zabawy przy stolikach: Czterolatki – praca z KA1.12;

9.„Szukamy kształtu koła” – zabawa matematyczna wprowadzająca figurę geometryczną:

koło.

10.Zabawa plastyczna „Plastelinowa tęcza”.

 

III. Zdrowie na talerzu 13-17.10.2025

  • zapoznanie z emocją smutku, doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji, ćwiczenie umiejętności wyrażania swoich potrzeb
  • kształtowanie umiejętności sylabizowania, zapoznanie z nazwami polskich warzyw, uświadamianie znaczenia spożywania warzyw i owoców
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i określania nazw warzyw, doskonalenie umiejętności przeliczania i kategoryzowania, utrwalanie zdrowych nawyków żywieniowych
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, zapoznanie z warzywami rosnącymi w ogrodzie, doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi dziećmi
  • doskonalenie sprawności manualnych, wzbogacanie wiedzy o zdrowym żywieniu, kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych

 

ZABAWY EDUKACYJNE

 

  1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zdrowie na talerzu” – pląs na dzień dobry.

 2.„Cisza” – nauka ciszy i koncentracji.

 3 Zestaw ćwiczeń porannych nr 7. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem.

  1. „Jak to jest być chorym?” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu dnia.
  2. „Spacerek” – zabawa ruchowa z elementami pantomimy.
  3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 4.
  4. „Dbam o swoje zdrowie” – wprowadzenie piosenki.

8.Praca plastyczna z wykorzystaniem papierowych   talerzyków „Zdrowy talerz”

9.. „Kiszenie” – zabawa ruchowa.

  1. „Kolorowa przekąska” – wiersz E. Śnieżkowskiej–Bielak.

 

 

  1. Bajkowe stwory i potwory 20-24.2025
  • zapoznanie z emocją strachu, kształtowanie umiejętności wyrażania i rozpoznawania emocji, wdrażanie do stosowania wybranych strategii radzenia sobie z emocjami
  • kształtowanie sprawności językowej, utrwalenie znajomości nazw emocji, rozwijanie dziecięcej wyobraźni
  • kształtowanie umiejętności przeliczania, zapoznanie ze znakami umownymi (symbole, kod), uwrażliwianie na konieczność przestrzegania ustalonych zasad zabawy
  • kształtowanie umiejętności opisywania zwierząt, zapoznanie z postacią yeti, doskonalenie umiejętności krytycznego myślenia
  • kształtowanie umiejętności prezentowania wymyślonej postaci, doskonalenie słuchu muzycznego, rozwijanie zmysłu estetycznego

 

ZABAWY EDUKACYJNE

 

1..Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Bajkostory i potwory” – pląs na dzień dobry.

2.. „Co mieszka pod łóżkiem?” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu tygodnia.

3.. „Co mieszka pod łóżkiem?” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu tygodnia.

4.. „Smoki” – zabawa naśladowcza.

5.„Moc wyobraźni” – pogadanka.

6.„Odwiedziny smoka” – zabawa ruchowa.

  1. Zabawy przy stolikach: Czterolatki – praca z KA1.17.
  2. „Bądź czujny!” – zabawa ruchowa.

9.”Smok Wawelski”- malowanie farbami konturu smoka.

10.„Plastelinowy stworek” – praca plastyczna.

 

  1. Album rodzinny 27-31.10.2025

 

  • kształtowanie umiejętności określania pokrewieństwa między członkami rodziny, zapoznanie z uczuciem tęsknoty, doskonalenie umiejętności działania na materiale symbolicznym
  • kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi, zapoznanie z emocją radości, doskonalenie umiejętności tworzenia i kontynuowania rytmu
  • kształtowanie umiejętności matematycznych, zapoznanie z nową figurą geometryczną – kwadratem, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
  • kształtowanie umiejętności określania podstawowych stopni pokrewieństwa w rodzinie, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, rozwijanie umiejętności współpracy
  • kształtowanie umiejętności rysowania ludzkiej twarzy, doskonalenie pamięć słownej i muzycznej, rozwijanie umiejętności manualnych

 

ZABAWY EDUKACYJNE

1.Zestaw ćwiczeń porannych nr 9. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem

  1. „Kim był dziadek Sławek?” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu tygodnia.
  2. „Kim są nasi bliscy?” – zabawa ruchowa.

4.„Co wiem o mojej rodzinie?” – zabawa

dydaktyczna.

5.„Jak to w rodzinie” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

  1. Praca plastyczna „Nakrywam do stołu”;

7 . „O kim myślę?” – zagadki.

  1. „Moja wesoła rodzinka” –wprowadzenie piosenki.
  2. „Okrągłe rytmy” – zabawa matematyczna.