PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2025r.
- IV „BIEDRONKI”
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele ogólne)
- Zwierzęta jesienią 29.09-3.10.2025
- zapoznanie z mieszkańcami lasu, wprowadzenie i utrwalenie zasad odpowiedniego zachowania się w parku i w lesie, podkreślanie możliwości czerpania przyjemności z bliskości świata przyrody
- poszerzanie wiedzy o jeżu, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt
- wdrażanie do układania pod względem wielkości, doskonalenie umiejętności przeliczania, umożliwianie sprawdzenia się w wykonywaniu złożonych zadań
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rozwijanie wrażliwości w stosunku do świata roślin i zwierząt, uświadamianie sobie odczuć związanych z otaczającym światem przyrodniczym
- tworzenie muzyki, rozwijanie twórczej aktywności dziecka, budzenie poczucia satysfakcji z własnych wytworów pracy
ZABAWY EDUKACYJNE
1.„Cicha szyszka” – nauka ciszy i koncentracji.
- Zestaw ćwiczeń porannych nr 5. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem.
- „Kto mieszka w lesie?” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu tygodnia.
- Praca plastyczno –techniczna „Szyszka-myszka”
- „Leśne echo” – zabawa logopedyczna.
- „Dwa malutkie jeże” – wprowadzenie piosenki. . „Ptaki żegnają jeża” – zabawa ruchowa.
7.„Co znajdziemy w albumach?” – zabawa
językowa.
8.„Masujące jeże” – zabawa sensoryczna
9.Praca z KA1.9
- Pogoda w kratkę 6-10.10.2025
- kształtowanie umiejętności określania rod Zestaw ćwiczeń porannych nr 5. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem.
- zapoznanie z możliwościami radzenia sobie z uczuciem nudy, zachęcenie do dzielenia się swoimi odczuciami z innymi i uwrażliwianie na potrzeby rówieśników
- kształtowanie umiejętności tworzenia rymów, zapoznanie z trudami związanymi z przygotowywaniem posiłków, wzbogacanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych
- wzbogacanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych, zapoznanie z figurą geometryczną – kołem, doskonalenie umiejętności skupiania uwagi
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania pogody, poznanie zjawiska powstawania deszczu, rozwijanie ciekawości poznawczej
- kształtowanie umiejętności plastycznych,
- Zestaw ćwiczeń porannych nr 6.
- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem, poszerzanie wiedzy na temat różnych rodzajów zjawisk atmosferycznych, doskonalenie wyczucia rytmu
ZABAWY EDUKACYJNE
1.„Pogoda w kratkę” – pląs na dzień dobry.
2.„Nasza kropelka” – nauka ciszy i koncentracji.
- Zestaw ćwiczeń porannych nr 6. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem.
- „Żeby tylko padał deszcz!” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu tygodnia.
5.„Wiatru pęd” – zabawa ruchowa.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3.
- „Gotowanie” – zabawa ruchowa z elementami pantomimy.
8.Zabawy przy stolikach: Czterolatki – praca z KA1.12;
9.„Szukamy kształtu koła” – zabawa matematyczna wprowadzająca figurę geometryczną:
koło.
10.Zabawa plastyczna „Plastelinowa tęcza”.
III. Zdrowie na talerzu 13-17.10.2025
- zapoznanie z emocją smutku, doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji, ćwiczenie umiejętności wyrażania swoich potrzeb
- kształtowanie umiejętności sylabizowania, zapoznanie z nazwami polskich warzyw, uświadamianie znaczenia spożywania warzyw i owoców
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i określania nazw warzyw, doskonalenie umiejętności przeliczania i kategoryzowania, utrwalanie zdrowych nawyków żywieniowych
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, zapoznanie z warzywami rosnącymi w ogrodzie, doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi dziećmi
- doskonalenie sprawności manualnych, wzbogacanie wiedzy o zdrowym żywieniu, kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych
ZABAWY EDUKACYJNE
- Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zdrowie na talerzu” – pląs na dzień dobry.
2.„Cisza” – nauka ciszy i koncentracji.
3 Zestaw ćwiczeń porannych nr 7. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem.
- „Jak to jest być chorym?” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu dnia.
- „Spacerek” – zabawa ruchowa z elementami pantomimy.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 4.
- „Dbam o swoje zdrowie” – wprowadzenie piosenki.
8.Praca plastyczna z wykorzystaniem papierowych talerzyków „Zdrowy talerz”
9.. „Kiszenie” – zabawa ruchowa.
- „Kolorowa przekąska” – wiersz E. Śnieżkowskiej–Bielak.
- Bajkowe stwory i potwory 20-24.2025
- zapoznanie z emocją strachu, kształtowanie umiejętności wyrażania i rozpoznawania emocji, wdrażanie do stosowania wybranych strategii radzenia sobie z emocjami
- kształtowanie sprawności językowej, utrwalenie znajomości nazw emocji, rozwijanie dziecięcej wyobraźni
- kształtowanie umiejętności przeliczania, zapoznanie ze znakami umownymi (symbole, kod), uwrażliwianie na konieczność przestrzegania ustalonych zasad zabawy
- kształtowanie umiejętności opisywania zwierząt, zapoznanie z postacią yeti, doskonalenie umiejętności krytycznego myślenia
- kształtowanie umiejętności prezentowania wymyślonej postaci, doskonalenie słuchu muzycznego, rozwijanie zmysłu estetycznego
ZABAWY EDUKACYJNE
1..Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Bajkostory i potwory” – pląs na dzień dobry.
2.. „Co mieszka pod łóżkiem?” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu tygodnia.
3.. „Co mieszka pod łóżkiem?” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu tygodnia.
4.. „Smoki” – zabawa naśladowcza.
5.„Moc wyobraźni” – pogadanka.
6.„Odwiedziny smoka” – zabawa ruchowa.
- Zabawy przy stolikach: Czterolatki – praca z KA1.17.
- „Bądź czujny!” – zabawa ruchowa.
9.”Smok Wawelski”- malowanie farbami konturu smoka.
10.„Plastelinowy stworek” – praca plastyczna.
- Album rodzinny 27-31.10.2025
- kształtowanie umiejętności określania pokrewieństwa między członkami rodziny, zapoznanie z uczuciem tęsknoty, doskonalenie umiejętności działania na materiale symbolicznym
- kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi, zapoznanie z emocją radości, doskonalenie umiejętności tworzenia i kontynuowania rytmu
- kształtowanie umiejętności matematycznych, zapoznanie z nową figurą geometryczną – kwadratem, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
- kształtowanie umiejętności określania podstawowych stopni pokrewieństwa w rodzinie, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, rozwijanie umiejętności współpracy
- kształtowanie umiejętności rysowania ludzkiej twarzy, doskonalenie pamięć słownej i muzycznej, rozwijanie umiejętności manualnych
ZABAWY EDUKACYJNE
1.Zestaw ćwiczeń porannych nr 9. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem
- „Kim był dziadek Sławek?” – opowiadanie W. Kosteckiej. Wprowadzenie do tematu tygodnia.
- „Kim są nasi bliscy?” – zabawa ruchowa.
4.„Co wiem o mojej rodzinie?” – zabawa
dydaktyczna.
5.„Jak to w rodzinie” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- Praca plastyczna „Nakrywam do stołu”;
7 . „O kim myślę?” – zagadki.
- „Moja wesoła rodzinka” –wprowadzenie piosenki.
- „Okrągłe rytmy” – zabawa matematyczna.