TEMATY KOMPLEKSOWE REALIZOWANE W GRUPIE I „PSZCZÓŁKI”
PAŹDZIERNIK 2025
„ŚWIĘTO DRZEWA” 6-10.10.2025
CELE:
– rozwijanie wiedzy przyrodniczej
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów
– rozwijanie szacunku do przyrody
Zabawy ruchowe:
„Wirujące listki”- przy muzyce, „Rzut kasztanem do obręczy”,
„Wiatr i drzewa”, „Wiewiórki do dziupli”- z wykorzystaniem małych obręczy”
Propozycje zajęć:
- „Liście i owoce drzew”- dopasowywanie liści i owoców drzew, rozpoznawanie kolorów (żołędzie, kasztany, orzechy, jarzębina i liście tych drzew)
- „Co to jest sad”- rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji
- „Korale z jarzębiny”- wyklejanie korali czerwoną plasteliną poprzedzone wysłuchaniem piosenki pt. „Jarzębina”
- Nauka piosenki pt. „Kolorowe listki”
- Spacer po ogrodzie przedszkolnym: oglądanie drzew, zwracanie uwagi na ich charakterystyczne cechy, przytulanie się do drzew- „Święto Drzewa”
„ZDROWIE NA TALERZU” 13-17.10.2025
CELE:
– rozwijanie wiedzy o zdrowym odżywianiu
– doskonalenie rozpoznawania kolorów
– rozwijanie sprawności rąk
– poznawanie wielozmysłowe : degustacja owoców i warzyw
Zabawy ruchowe:
„Robaczek”- pełzanie po wyznaczonym torze, „Zbieramy jabłka”-
-wspinanie się na palce, Turlanie piłki lub dyni do celu
Propozycje zajęć:
- Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Entliczek-Pętliczek”
- Praca plastyczna: „Jabłko” z kolorowego papieru
- „Warzywa na grządkach”- rozmowa z wykorzystaniem ilustracji
- Praca plastyczna: „Dynia”
- „Witaminowe przyjęcie”- „Dzień Owoców i Warzyw”- degustacja owoców i warzyw (sprawdzanie rozmiaru, wagi, kształtu, koloru zapachu i smaku)
„POGODA W KRATKĘ” 20-24.10.2025
CELE:
– rozwijanie wiedzy przyrodniczej
– rozwijanie spostrzegania wzrokowego
– rozwijanie mowy i słuchu muzycznego
– rozwijanie sprawności rąk
– wdrażanie do rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć
Zabawy ruchowe:
„Ciasteczka z rodzynkami”- zabawa orientacyjno-porządkowa,
„Kto lubi?”- z elementami naśladowania
„Pada deszcz- słońce świeci”, „Jaka jest pogoda?”- z szarfami , „Imię i gest”
Propozycje zajęć:
- Słuchanie wiersza pt. „Piesek i deszcz” M. Barańskiej
- Praca plastyczna: „Parasol”
- Rozmowa „Jak się czuję, gdy na dworze pada deszcz lub jest bardzo zimno?”- próby nazywania odczuć i emocji , wykorzystanie kostki emocji lub ilustracji
- „Sposoby na deszczową nudę” – nauka gry w domino
- Słuchanie piosenki pt. „Wietrzyk” i ilustrowanie jej ruchem
- „Kalendarz pogody”- określanie aktualnej pogody i oznaczanie jej symbolem na tablicy
„BEZPIECZNY SPACER” 27-31.10.2025
CELE:
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów
– rozpoznawanie przejścia dla pieszych
– rozwijanie umiejętności prawidłowego poruszania się po chodniku oraz przechodzenia przez jezdnię
– rozwijanie uwagi
– rozwijanie sprawności rąk i całego ciała
Zabawy ruchowe:
„Samochody i światła”, „Wyginam śmiało ciało”, „Spacer w parze”, „Stoję na jednej nodze jak znak drogowy”
Propozycje zajęć:
- Zabawa z sygnalizatorem świetlnym : „Przejście dla pieszych” poprzedzona rozpoznawaniem kolorów i rozmową na temat sygnalizatora
- Praca plastyczna „Przejście dla pieszych” wykonana z kolorowego papieru
- Spacer na przejście dla pieszych (przejście chodnikiem, szukanie znaku „Przejście dla pieszych”, przejście po pasach wg ustalonych zasad”
- Zabawa z wykorzystaniem małych samochodów: jeżdżenie po wyznaczonym torze
- Słuchanie wiersza K. Roguskiego pt. „Na przejściu dla pieszych”