TEMATY KOMPLEKSOWE
GRUPA VI „ ZAJĄCZKI”- PAŹDZIERNIK 2025r.
TYDZIEŃ I
29.09 – 3.10.2025r.
„Zwierzęta jesienią”
CELE EDUKACYJNE:
- propagowanie wiedzy przyrodniczej,
- zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami leśnymi,
- kształtowanie postawy szacunku wobec świata zwierząt
- zapoznanie z obrazem graficznym litery „a, A”
- wprowadzenie liczby 1, doskonalenie spostrzegawczości i kształtowanie umiejętności liczenia,
- kształtowanie umiejętności określania kierunków względem siebie,
- rozwijanie wyobraźni,
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Większy Piotrek i tajemnice lasu” – opowiadanie M. Mazan. Wprowadzenie do tematu tygodnia.
- „Co wiemy o leśnych zwierzętach?” – zabawa przyrodnicza.
- „Naśladujemy zwierzęta, wywołujemy ciszę” – zabawa naśladowczo-muzyczna.
- „Jesienny spacer” – wprowadzenie piosenki.
- „A jak aparat” – wprowadzenie litery „a, A”
- „Jeż” – matematyczna zabawa ruchowa, wprowadzenie cyfry 1
- „Co wiemy o zwierzętach?” – burza mózgów,
- „Wiewiórki” – wiersz B. Ostrowskiej.
- „Jakie to ciekawe!” – ciekawostki na temat niedźwiedzia.
- „Zwierzęta leśne” – praca plastyczna
TYDZIEŃ II
6.10 – 10.10.2025r.
„Pogoda w kratkę”
CELE EDUKACYJNE:
- kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach
- kształtowanie słuchu fonemowego, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „m, M”
- kształtowanie umiejętności tworzenia par i dwuelementowych zbiorów, zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 2,
- zapoznanie z różnymi rodzajami zjawisk atmosferycznych,
- kształtowanie wyczucia estetyki
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Lenka, Igor i kosmiczny trening” – opowiadanie M. Mazan.
- „Nie uronić kropli” – nauka ciszy i koncentracji.
- „Prosta i szybka recepta na nudę” – zabawa ruchowa.
- „Jak wygląda nuda?” – praca plastyczna.
- „Sylabowy ciąg” – zabawa logopedyczna.
- „Planszówki” – wiersz M. Rusinka i K. Huzar-Czub.
- Wprowadzenie litery „m, M” drukowanej małej i wielkiej na podstawie wyrazu podstawowego „mama”.
- „Mamy po 2!” – zabawa matematyczna w parach, wprowadzenie cyfry 2
- Co się stanie, gdy…?” – zabawa matematyczna .
- „Uważni obserwatorzy” – tworzenie kalendarza pogody.
- „Deszczowa chmura” – eksperyment.
- Pogoda-niepogoda” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Chmura deszczowa”- praca plastyczna
TYDZIEŃ III
13.10- 17.10.2025r.
„Zdrowie na talerzu”
CELE EDUKACYJNE:
- kształtowanie umiejętności wyrażania emocji,
- kształtowanie umiejętności głoskowania,
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „t, T”,
- zapoznanie z graficznym zapisem liczby 3,
- zapoznanie z monetami o wartości 1 zł i 2 zł,
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
- kształtowanie umiejętności wyróżniania podziemnych i nadziemnych części roślin,
- kształtowanie umiejętności głoskowania,
- doskonalenie umiejętności plastyczno-technicznych
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Lena i straszna zaraza” – opowiadanie M. Mazan.
- „Czas choroby” – burza mózgów.
- „Kolorowe rozweselacze” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Samo zdrowie!” – zabawa ruchowa z elementem podskoku.
- „Kolory witamin” – zabawa dydaktyczna.
- „ Witaminki, witaminki” – przypomnienie melodii i tekstu piosenki
- „Nasi tatusiowie” – zabawa wprowadzająca językowo-plastyczna.
- Wprowadzenie litery „t” drukowanej małej i wielkiej.
- „Na straganie” – wiersz J. Brzechwy.
- „Trzy papryki” – zabawa matematyczna, wprowadzenie liczby 3 w aspekcie kardynalnym, poznanie zapisu graficznego cyfry 3.
- „Trzeci / Trzecia niesie koszyk” – zabawa matematyczna, wprowadzenie liczby 3 w aspekcie porządkowym.
- „Jadalne części roślin” – zabawa przyrodnicza.
- „Pachnące warzywa” – zabawa sensoryczna.
- „ Sałatka warzywna”- zajęcia techniczne
TYDZIEŃ IV
20.10- 24.10.2025r.
„ Matematyka w jesiennej przyrodzie ukryta” – projekt edukacyjny
CELE EDUKACYJNE:
- Poznanie cech jesieni poprzez obserwację przyrody.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez zabawę.
- Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kształtów i kolorów.
- Liczenie elementów (liści, kasztanów, żołędzi itp.).
- Klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy (kształt, kolor, wielkość).
- Rozpoznawanie prostych wzorów i rytmów.
- Kształtowanie pojęć: więcej/mniej, długi/krótki, ciężki/lekki.
- Wzmacnianie umiejętności logicznego myślenia i porządkowania.
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „ Matematyczny spacer jesienny” – Liczenie liści po drodze, szukanie „symetrycznego” liścia,
układanie patyczków w kształty: koło, trójkąt, kwadrat.
- „Liczymy i porównujemy” – zajęcia matematyczne z materiałem przyrodniczym: liczenie kasztanów, żołędzi – „Kto ma więcej?”, porównywanie długości patyczków – „Który najdłuższy?”, ważenie na wadze szalkowej (kasztany vs liście) – cięższe/lżejsze, grupowanie liści według koloru lub kształtu. Liczenie liści, kasztanów, żołędzi – Tworzenie „jesiennych zbiorów” – np. 3 kasztany + 2 żołędzie = ile razem?
- „Tworzymy rytmy i mozaiki” – układanie rytmów z liści/kasztanów: duży-mały-duży-mały, prace plastyczne z wykorzystaniem kształtów geometrycznych i darów jesieni.
- „Zabawy rytmiczno-ruchowe z elementami matematyk”: Skakanie do odpowiedniego numeru na planszy z liści. „Podskocz tyle razy, ile kasztanów widzisz”. „Zbuduj most z patyczków o długości takiej jak twoja ręka.”, „Podaj 2 kasztany koledze, zabierz 1 – ile masz?”- proste działania matematyczne
- Praca plastyczna – „Matematyczne drzewo jesieni”- Stworzenie wspólnego plakatu „Matematyczne drzewo”: na gałęziach: rytmy z liści; na ziemi: zbiory kasztanów, żołędzi; liczby: Ile liści? Ile kasztanów? LUB: Wyklejanie drzew z liści i przyklejanie na nich odpowiedniej liczby owoców/kasztanów.
TYDZIEŃ V
27.10 – 31.10.2025r.
„Bajkostwory i potwory”
CELE EDUKACYJNE:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji i podawania ich nazw,
- oswajanie się z uczuciem strachu,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem,
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „e, E”,
- kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 4, zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 4,
- kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości,
- wzbogacanie wiedzy o zwierzętach,
- rozwijanie dziecięcej kreatywności
- Ćwiczenie orientacji w przestrzeni,
- rozwijanie poczucia rytmu, aktywizacja całego ciała,
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Jak z płatka” – nauka ciszy i koncentracji.
- „Co ma wielkie oczy?” – opowiadanie M. Mazan.
- „Czego boją się dzieci?” – zabawa językowa z elementami TUS.
- „Znajdź mnie” – ruchowa zabawa dramowa.
- „Smok Teofil Kalacenty” – wiersz A.
- Wprowadzenie litery „e” drukowanej małej i wielkiej, analiza i synteza słuchowa, ćwiczenia fonacyjne.
- „Słyszę e” – zabawa językowa.
- „Cztery razy” – zabawa naśladowczo-matematyczna.
- „Jak wygląda czwórka?” – poznanie zapisu graficznego cyfry 4.
- „Bajkostwory” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
- „Czy to bajka, czy nie bajka…” – wiersz M. Konopnickiej.
- „Co ci przypomina…?” – burza mózgów.
- „Barwne dźwięki” – zabawa orientacyjno-porządkowa z użyciem instrumentów.
- „ Postaci z bajek” – praca plastyczna