TEMATY KOMPLEKSOWE

GRUPA VI „ ZAJĄCZKI”- PAŹDZIERNIK 2025r.

 TYDZIEŃ I

29.09 – 3.10.2025r.

„Zwierzęta jesienią”

 CELE EDUKACYJNE:

  • propagowanie wiedzy przyrodniczej,
  • zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami leśnymi,
  • kształtowanie postawy szacunku wobec świata zwierząt
  • zapoznanie z obrazem graficznym litery „a, A”
  • wprowadzenie liczby 1, doskonalenie spostrzegawczości i kształtowanie umiejętności liczenia,
  • kształtowanie umiejętności określania kierunków względem siebie,
  • rozwijanie wyobraźni,

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:

  • „Większy Piotrek i tajemnice lasu” – opowiadanie M. Mazan. Wprowadzenie do tematu tygodnia.
  • „Co wiemy o leśnych zwierzętach?” – zabawa przyrodnicza.
  • „Naśladujemy zwierzęta, wywołujemy ciszę” – zabawa naśladowczo-muzyczna.
  • „Jesienny spacer” – wprowadzenie piosenki.
  • „A jak aparat” – wprowadzenie litery „a, A”
  • „Jeż” – matematyczna zabawa ruchowa, wprowadzenie cyfry 1
  • „Co wiemy o zwierzętach?” – burza mózgów,
  • „Wiewiórki” – wiersz B. Ostrowskiej.
  • „Jakie to ciekawe!” – ciekawostki na temat niedźwiedzia.
  • „Zwierzęta leśne” – praca plastyczna

 

TYDZIEŃ II

6.10 – 10.10.2025r.

Pogoda w kratkę

CELE EDUKACYJNE:

  • kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach
  • kształtowanie słuchu fonemowego, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „m, M”
  • kształtowanie umiejętności tworzenia par i dwuelementowych zbiorów, zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 2,
  • zapoznanie z różnymi rodzajami zjawisk atmosferycznych,
  • kształtowanie wyczucia estetyki

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:

  • „Lenka, Igor i kosmiczny trening” – opowiadanie M. Mazan.
  • „Nie uronić kropli” – nauka ciszy i koncentracji.
  • „Prosta i szybka recepta na nudę” – zabawa ruchowa.
  • „Jak wygląda nuda?” – praca plastyczna.
  • „Sylabowy ciąg” – zabawa logopedyczna.
  • „Planszówki” – wiersz M. Rusinka i K. Huzar-Czub.
  • Wprowadzenie litery „m, M” drukowanej małej i wielkiej na podstawie wyrazu podstawowego „mama”.
  • „Mamy po 2!” – zabawa matematyczna w parach, wprowadzenie cyfry 2
  • Co się stanie, gdy…?” – zabawa matematyczna .
  • „Uważni obserwatorzy” – tworzenie kalendarza pogody.
  • „Deszczowa chmura” – eksperyment.
  • Pogoda-niepogoda” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Chmura deszczowa”- praca plastyczna

 

TYDZIEŃ III

13.10- 17.10.2025r.

Zdrowie na talerzu

CELE EDUKACYJNE:

  • kształtowanie umiejętności wyrażania emocji,
  • kształtowanie umiejętności głoskowania,
  • zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „t, T”,
  • zapoznanie z graficznym zapisem liczby 3,
  • zapoznanie z monetami o wartości 1 zł i 2 zł,
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
  • kształtowanie umiejętności wyróżniania podziemnych i nadziemnych części roślin,
  • kształtowanie umiejętności głoskowania,
  • doskonalenie umiejętności plastyczno-technicznych

 

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:

  • „Lena i straszna zaraza” – opowiadanie M. Mazan.
  • „Czas choroby” – burza mózgów.
  • „Kolorowe rozweselacze” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
  • „Samo zdrowie!” – zabawa ruchowa z elementem podskoku.
  • „Kolory witamin” – zabawa dydaktyczna.
  • „ Witaminki, witaminki” – przypomnienie melodii i tekstu piosenki
  • „Nasi tatusiowie” – zabawa wprowadzająca językowo-plastyczna.
  • Wprowadzenie litery „t” drukowanej małej i wielkiej.
  • „Na straganie” – wiersz J. Brzechwy.
  • „Trzy papryki” – zabawa matematyczna, wprowadzenie liczby 3 w aspekcie kardynalnym, poznanie zapisu graficznego cyfry 3.
  • „Trzeci / Trzecia niesie koszyk” – zabawa matematyczna, wprowadzenie liczby 3 w aspekcie porządkowym.
  • „Jadalne części roślin” – zabawa przyrodnicza.
  • „Pachnące warzywa” – zabawa sensoryczna.
  • „ Sałatka warzywna”- zajęcia techniczne

 

 

TYDZIEŃ IV

20.10- 24.10.2025r.

„  Matematyka w jesiennej przyrodzie ukrytaprojekt edukacyjny

CELE EDUKACYJNE:

  • Poznanie cech jesieni poprzez obserwację przyrody.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez zabawę.
  • Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kształtów i kolorów.
  • Liczenie elementów (liści, kasztanów, żołędzi itp.).
  • Klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy (kształt, kolor, wielkość).
  • Rozpoznawanie prostych wzorów i rytmów.
  • Kształtowanie pojęć: więcej/mniej, długi/krótki, ciężki/lekki.
  • Wzmacnianie umiejętności logicznego myślenia i porządkowania.

    PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:

  • „ Matematyczny spacer jesienny” – Liczenie liści po drodze, szukanie „symetrycznego” liścia,
    układanie patyczków w kształty: koło, trójkąt, kwadrat. 
  • „Liczymy i porównujemy” – zajęcia matematyczne z materiałem przyrodniczym: liczenie kasztanów, żołędzi – „Kto ma więcej?”, porównywanie długości patyczków – „Który najdłuższy?”, ważenie na wadze szalkowej (kasztany vs liście) – cięższe/lżejsze, grupowanie liści według koloru lub kształtu. Liczenie liści, kasztanów, żołędzi – Tworzenie „jesiennych zbiorów” – np. 3 kasztany + 2 żołędzie = ile razem? 
  • „Tworzymy rytmy i mozaiki” – układanie rytmów z liści/kasztanów: duży-mały-duży-mały, prace plastyczne z wykorzystaniem kształtów geometrycznych i darów jesieni. 
  • „Zabawy rytmiczno-ruchowe z elementami matematyk”: Skakanie do odpowiedniego numeru na planszy z liści. „Podskocz tyle razy, ile kasztanów widzisz”. „Zbuduj most z patyczków o długości takiej jak twoja ręka.”, „Podaj 2 kasztany koledze, zabierz 1 – ile masz?”- proste działania matematyczne 
  • Praca plastyczna – „Matematyczne drzewo jesieni”-  Stworzenie wspólnego plakatu „Matematyczne drzewo”: na gałęziach: rytmy z liści; na ziemi: zbiory kasztanów, żołędzi;  liczby:              Ile liści? Ile kasztanów? LUB: Wyklejanie drzew z liści i przyklejanie na nich odpowiedniej liczby owoców/kasztanów. 

TYDZIEŃ V

27.10 – 31.10.2025r.

Bajkostwory i potwory”   

CELE EDUKACYJNE:

  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji i podawania ich nazw,
  • oswajanie się z uczuciem strachu,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem,
  • zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „e, E”,
  • kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 4, zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 4,
  • kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości,
  • wzbogacanie wiedzy o zwierzętach,
  • rozwijanie dziecięcej kreatywności
  • Ćwiczenie orientacji w przestrzeni,
  • rozwijanie poczucia rytmu, aktywizacja całego ciała,

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:

  • „Jak z płatka” – nauka ciszy i koncentracji.
  • „Co ma wielkie oczy?” – opowiadanie M. Mazan.
  • „Czego boją się dzieci?” – zabawa językowa z elementami TUS.
  • „Znajdź mnie” – ruchowa zabawa dramowa.
  • „Smok Teofil Kalacenty” – wiersz A.
  • Wprowadzenie litery „e” drukowanej małej i wielkiej, analiza i synteza słuchowa, ćwiczenia fonacyjne.
  • „Słyszę e” – zabawa językowa.
  • „Cztery razy” – zabawa naśladowczo-matematyczna.
  • „Jak wygląda czwórka?” – poznanie zapisu graficznego cyfry 4.
  • „Bajkostwory” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
  • „Czy to bajka, czy nie bajka…” – wiersz M. Konopnickiej.
  • „Co ci przypomina…?” – burza mózgów.
  • „Barwne dźwięki” – zabawa orientacyjno-porządkowa z użyciem instrumentów.
  • Postaci z bajek” – praca plastyczna