PLAN PRACY NA Wrzesień 2025 r.  DLA GRUPY IV „Biedronki”

 

TYDZIEŃ I  01-05.09.2025.

Witamy po wakacjach

Temat tygodnia:

  1. Cieszysz się czy niepokoisz?
  2. W naszej grupie
  3. Moje rzeczy, nasze rzeczy
  4. Kącik przyrodniczy
  5. Dobry początek

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie umiejętności określania podstawowych emocji, wdrażanie do odczuwania przynależności grupowej, stwarzanie możliwości do nabywania odwagi i wzmacniania pewności siebie przez zachęcanie do wypowiedzi na forum grupy
  • przypomnienie imion dzieci w grupie, rozwijanie sprawności narządów artykulacyjnych, zapoznanie z piosenką tematyczną, stwarzanie okazji do zacieśniania więzi rówieśniczych
  • doskonalenie rozumienia pojęć: osobiste i wspólne, kształtowanie umiejętności posługiwania się kolorami zgodnie z przyporządkowanym im znaczeniem, wyrabianie poczucia szanowania rzeczy i uczuć innych osób
  • poznawanie najbliższej przyrody i utrwalanie znajomości nazw jej elementów, kształtowanie zainteresowań przyrodniczych, stwarzanie okazji do odczuwania satysfakcji z obcowania z materiałem przyrodniczym
  • zabawy z muzyką, rozwijanie wrażliwości muzycznej, czerpanie przyjemności z zabaw ruchowo-muzycznych

 

Praca dydaktyczna:

„Witamy po wakacjach!” – pląs na dzień dobry.

„Oddech jest ważny” – nauka ciszy i koncentracji.

„Pierwszy raz w przedszkolu” – opowiadanie W. Kosteckiej.

„Jak to pokażesz?” – zabawa ruchowa z elementami TUS.

„Znowu się spotkaliśmy” – rozmowa.

„Zabawka dla ciebie” – zabawa integracyjna

„Mecz pomponików” – zabawa logopedyczna

„Wesołe przedszkole” – wprowadzenie piosenki.

„Czytam moje imię” – zabawa językowa.

„To moje, to wspólne” – zabawa tematyczna rozwijająca umiejętność klasyfikacji.

„Wieże, wieżyczki” – zabawa ruchowo-manualna.

„Kolorowe karteczki” – zabawa matematyczna.

„Zgadnij, co to” – zabawa sensoryczna.

 „Kącik przyrodniczy” – zabawa przyrodnicza.

 

„Idziemy na obserwację” – zabawa ruchowa.

„Do przedszkola” – wiersz A. Nożyńskiej-Demianiuk.

 

TYDZIEŃ II  08-12.09.2025

Wokół nas

Temat tygodnia:

  1. Czy znasz już kodeks naszej grupy?
  2. Poznajemy otoczenie i pracowni-ków
  3. Nasze zabawki
  4. W łazience
  5. Kropy, kropki i kropeczki

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • ustalenie zasad grupowych, uwrażliwianie na potrzebę stosowania zasad grupowych i form grzecznościowych, kształtowanie odpowiedniej postawy wobec rówieśników
  • poszerzanie wiedzy o jeżu, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt
  • utrwalanie znajomości pojęć matematycznych dotyczących orientacji przestrzennej, kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem innych, wspieranie w dobrym funkcjonowaniu w grupie
  • utrwalenie znajomości nazw przyborów higienicznych dostępnych w łazience, rozwijanie ciekawości poznawczej przez eksperymentowanie, wyrabianie nawyku mycia rąk
  • utrwalanie znajomości nazw kolorów, poszerzanie wiedzy na temat własnych możliwości i talentów, dostarczanie pozytywnych wrażeń przez wspólne obchodzenie Dnia Kropki

 

Praca dydaktyczna:

„Wokół nas” – pląs na dzień dobry.

„Poruszę kartkę” – nauka ciszy i koncentracji.

„Dobra atmosfera” – opowiadanie W. Kosteckiej.

„Zasady, aby być bezpiecznym” – burza mózgów, ustalenie zasad grupowych.

„To często robimy” – zabawa ruchowa z naśladowaniem.

„Gotujemy pyszne danie” – zabawa logopedyczna.

„Hopsasa” – wiersz A. H. Murgrabi.

„Spadnie czy nie?” – zabawa z elementem czworakowania.

„Zgadnij, co to” – zagadki.

„Tworzymy pary” – zabawa ruchowo-integracyjna.

„Zabawki” – wiersz A. Edyk-Psut.

„Auto dla misia” – zabawa matematyczna.

„Miś i krzesło” – zabawa ruchowo-matematyczna.

„Z klockami jest wesoło” – zabawa konstrukcyjno-matematyczna.

„Mydło i zarazki” – eksperyment.

„Gdzie ukrywa się brud?” – zabawa z brokatem i plasteliną.

„Kolorowe kropki” – zabawa plastyczna, malowanie palcami.

 

TYDZIEŃ III  15-19.09.2025

Nasze pasje, nasze bziki

Temat tygodnia:

  1. Co lubię robić?
  2. Kto mi powie, co mam w głowie…
  3. Nasze kolekcje
  4. Nasi pupile
  5. Dzieciaki na medal!

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • zachęcanie do określania swoich ulubionych zajęć, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, nabywanie zdolności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami
  • rozwijanie wyobraźni, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, nabywanie akceptacji wyborów dokonywanych przez innych
  • kształtowanie umiejętności różnicowania elementów ze względu na jedną cechę, rozwijanie spostrzegawczości, zachęcanie do podejmowania wspólnych działań
  • wzbogacenie wiedzy o zwierzętach domowych, rozwijanie umiejętności dostrzegania i określania charakterystycznych cech i zachowań zwierząt, kształtowanie wrażliwości i empatii
  • kształtowanie wrażliwości słuchowej, doskonalenie szybkości reakcji na polecenia muzyczne, nabywanie uważności podczas słuchania poleceń kierowanych do grupy

 

 

Praca dydaktyczna:

„Nasze pasje, nasze bziki” – pląs na dzień dobry.

„Muzyczny debiut” – opowiadanie W. Kosteckiej.

„Śpiewam ja, śpiewasz ty” – zabawa muzyczna.

„To, co lubię” – zabawa tematyczna wdrażająca do autoprezentacji.

„W mojej głowie, w moich palcach” – lepienie z masy solnej.

„Śmieszne dźwięki” – zabawa logopedyczna.

„Kolorowe klocki” – zabawa ruchowa.

„Sklep z zabawkami” – zabawa matematyczna z klasyfikowaniem według jednej cechy, odczytywanie kodu

„Moja kolekcja klamerek” – zabawa zręcznościowa

„Z czego zrobić kolekcję” – rozmowa, poszukiwanie takich samych przedmiotów w grupie.

„Pies czy kot?” – zabawa tematyczna z elementami języka angielskiego.

„Koty” – wiersz A. Edyk-Psut.

„Ciekawostki na dywanie” – wysłuchanie informacji o króliku.

„Co jest w pudełku?” – zabawa sensoryczno-językowa

„Jakie ruchy” – zabawa ruchowo-słuchowa.

„Każdy lubi coś innego” – utrwalenie znajomości piosenki.

„Muzyczna kasza” –zabawa muzyczna.

 

 

TYDZIEŃ IV 22-26.09.2025

Jesień w naszej okolicy

Temat tygodnia:

  1. Czy to już jesień?
  2. Owocowy zawrót głowy
  3. Bezpieczny spacer
  4. Widzę, czuję i smakuję
  5. Jesień w sztuce

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • zapoznanie z oznakami jesieni, kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata, pobudzanie do wykorzystywania środowiska przyrodniczego jako źródła przyjemności
  • poszerzanie zasobu słownictwa dotyczącego sadu i owoców, doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby, aranżowanie przyjemnych chwil związanych z kontaktem z owocami
  • zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi (przejście dla pieszych, ścieżka rowerowa, nadjeżdżający pociąg, sygnalizacja świetlna dla pieszych), wdrażanie do określania strony lewej i strony prawej, uwrażliwianie na dbanie o własne bezpieczeństwo na drodze
  • wieloaspektowe zapoznanie z owocami (gruszką i jabłkiem), poszerzenie wiadomości na temat owoców i zdrowego odżywiania, kształtowanie zdrowych nawyków jedzeniowych
  • stwarzanie okazji do posługiwania się nazwami kolorów jesieni, naprowadzanie na dostrzeganie jesiennych akcentów w sztuce, kształtowanie reakcji na sygnały muzyczne, inspirowanie do aktywności twórczej

 

Praca dydaktyczna:

„Jesień w naszej okolicy” – pląs na dzień dobry.

„Listek” – nauka ciszy i koncentracji.

 „Czas na kasztany!” – opowiadanie W. Kosteckiej.

„Podaj liść” – zabawa ruchowa.

„Niezwykła jesień” – zabawa integracyjno-sensoryczna.

„Kolory liści” – zabawa ruchowa.

„Ach, ta jesień!” – wypowiedzi na temat własnych doświadczeń.

„Żucie, mlaskanie i…” – zabawa logopedyczna.

„Chrupiące jabłka” – wiersz E. Śnieżkowskiej-Bielak

„Gruszka, winogrona, maliny” – zabawa ruchowo-językowa.

„Co rośnie w sadzie i co z tego będzie?” – rozmowa o przetworach owocowych.

„Do koszyka” – zabawa ruchowa.

„Po obu stronach” – zabawa matematyczna z elementami j. angielskiego.

„Światła sygnalizatora” – wiersz D. Gellnerowej.

„Na ulicy” – zabawa matematyczna.

„Przejście dla pieszych” – zabawa ruchowa z określaniem stron.

„Idę, stoję” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

„Gruszka i jabłuszko” – zabawa grafomotoryczna.

„Gotujemy kompot” – zabawa ruchowo-manualna.

„Słońce i deszcz”, Witold Jarosiński – zabawy z muzyką klasyczną.

„Obraz z warzyw i owoców” – rozmowa o sztuce.

„Jesienne malarstwo” – zabawa plastyczna utrwalająca znajomość jesiennych kolorów.