PLAN PRACY NA Wrzesień 2025 r. DLA GRUPY IV „Biedronki”
TYDZIEŃ I 01-05.09.2025.
„Witamy po wakacjach”
Temat tygodnia:
- Cieszysz się czy niepokoisz?
- W naszej grupie
- Moje rzeczy, nasze rzeczy
- Kącik przyrodniczy
- Dobry początek
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie umiejętności określania podstawowych emocji, wdrażanie do odczuwania przynależności grupowej, stwarzanie możliwości do nabywania odwagi i wzmacniania pewności siebie przez zachęcanie do wypowiedzi na forum grupy
- przypomnienie imion dzieci w grupie, rozwijanie sprawności narządów artykulacyjnych, zapoznanie z piosenką tematyczną, stwarzanie okazji do zacieśniania więzi rówieśniczych
- doskonalenie rozumienia pojęć: osobiste i wspólne, kształtowanie umiejętności posługiwania się kolorami zgodnie z przyporządkowanym im znaczeniem, wyrabianie poczucia szanowania rzeczy i uczuć innych osób
- poznawanie najbliższej przyrody i utrwalanie znajomości nazw jej elementów, kształtowanie zainteresowań przyrodniczych, stwarzanie okazji do odczuwania satysfakcji z obcowania z materiałem przyrodniczym
- zabawy z muzyką, rozwijanie wrażliwości muzycznej, czerpanie przyjemności z zabaw ruchowo-muzycznych
Praca dydaktyczna:
„Witamy po wakacjach!” – pląs na dzień dobry.
„Oddech jest ważny” – nauka ciszy i koncentracji.
„Pierwszy raz w przedszkolu” – opowiadanie W. Kosteckiej.
„Jak to pokażesz?” – zabawa ruchowa z elementami TUS.
„Znowu się spotkaliśmy” – rozmowa.
„Zabawka dla ciebie” – zabawa integracyjna
„Mecz pomponików” – zabawa logopedyczna
„Wesołe przedszkole” – wprowadzenie piosenki.
„Czytam moje imię” – zabawa językowa.
„To moje, to wspólne” – zabawa tematyczna rozwijająca umiejętność klasyfikacji.
„Wieże, wieżyczki” – zabawa ruchowo-manualna.
„Kolorowe karteczki” – zabawa matematyczna.
„Zgadnij, co to” – zabawa sensoryczna.
„Kącik przyrodniczy” – zabawa przyrodnicza.
„Idziemy na obserwację” – zabawa ruchowa.
„Do przedszkola” – wiersz A. Nożyńskiej-Demianiuk.
TYDZIEŃ II 08-12.09.2025
Wokół nas
Temat tygodnia:
- Czy znasz już kodeks naszej grupy?
- Poznajemy otoczenie i pracowni-ków
- Nasze zabawki
- W łazience
- Kropy, kropki i kropeczki
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- ustalenie zasad grupowych, uwrażliwianie na potrzebę stosowania zasad grupowych i form grzecznościowych, kształtowanie odpowiedniej postawy wobec rówieśników
- poszerzanie wiedzy o jeżu, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt
- utrwalanie znajomości pojęć matematycznych dotyczących orientacji przestrzennej, kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem innych, wspieranie w dobrym funkcjonowaniu w grupie
- utrwalenie znajomości nazw przyborów higienicznych dostępnych w łazience, rozwijanie ciekawości poznawczej przez eksperymentowanie, wyrabianie nawyku mycia rąk
- utrwalanie znajomości nazw kolorów, poszerzanie wiedzy na temat własnych możliwości i talentów, dostarczanie pozytywnych wrażeń przez wspólne obchodzenie Dnia Kropki
Praca dydaktyczna:
„Wokół nas” – pląs na dzień dobry.
„Poruszę kartkę” – nauka ciszy i koncentracji.
„Dobra atmosfera” – opowiadanie W. Kosteckiej.
„Zasady, aby być bezpiecznym” – burza mózgów, ustalenie zasad grupowych.
„To często robimy” – zabawa ruchowa z naśladowaniem.
„Gotujemy pyszne danie” – zabawa logopedyczna.
„Hopsasa” – wiersz A. H. Murgrabi.
„Spadnie czy nie?” – zabawa z elementem czworakowania.
„Zgadnij, co to” – zagadki.
„Tworzymy pary” – zabawa ruchowo-integracyjna.
„Zabawki” – wiersz A. Edyk-Psut.
„Auto dla misia” – zabawa matematyczna.
„Miś i krzesło” – zabawa ruchowo-matematyczna.
„Z klockami jest wesoło” – zabawa konstrukcyjno-matematyczna.
„Mydło i zarazki” – eksperyment.
„Gdzie ukrywa się brud?” – zabawa z brokatem i plasteliną.
„Kolorowe kropki” – zabawa plastyczna, malowanie palcami.
TYDZIEŃ III 15-19.09.2025
Nasze pasje, nasze bziki
Temat tygodnia:
- Co lubię robić?
- Kto mi powie, co mam w głowie…
- Nasze kolekcje
- Nasi pupile
- Dzieciaki na medal!
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- zachęcanie do określania swoich ulubionych zajęć, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, nabywanie zdolności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami
- rozwijanie wyobraźni, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, nabywanie akceptacji wyborów dokonywanych przez innych
- kształtowanie umiejętności różnicowania elementów ze względu na jedną cechę, rozwijanie spostrzegawczości, zachęcanie do podejmowania wspólnych działań
- wzbogacenie wiedzy o zwierzętach domowych, rozwijanie umiejętności dostrzegania i określania charakterystycznych cech i zachowań zwierząt, kształtowanie wrażliwości i empatii
- kształtowanie wrażliwości słuchowej, doskonalenie szybkości reakcji na polecenia muzyczne, nabywanie uważności podczas słuchania poleceń kierowanych do grupy
Praca dydaktyczna:
„Nasze pasje, nasze bziki” – pląs na dzień dobry.
„Muzyczny debiut” – opowiadanie W. Kosteckiej.
„Śpiewam ja, śpiewasz ty” – zabawa muzyczna.
„To, co lubię” – zabawa tematyczna wdrażająca do autoprezentacji.
„W mojej głowie, w moich palcach” – lepienie z masy solnej.
„Śmieszne dźwięki” – zabawa logopedyczna.
„Kolorowe klocki” – zabawa ruchowa.
„Sklep z zabawkami” – zabawa matematyczna z klasyfikowaniem według jednej cechy, odczytywanie kodu
„Moja kolekcja klamerek” – zabawa zręcznościowa
„Z czego zrobić kolekcję” – rozmowa, poszukiwanie takich samych przedmiotów w grupie.
„Pies czy kot?” – zabawa tematyczna z elementami języka angielskiego.
„Koty” – wiersz A. Edyk-Psut.
„Ciekawostki na dywanie” – wysłuchanie informacji o króliku.
„Co jest w pudełku?” – zabawa sensoryczno-językowa
„Jakie ruchy” – zabawa ruchowo-słuchowa.
„Każdy lubi coś innego” – utrwalenie znajomości piosenki.
„Muzyczna kasza” –zabawa muzyczna.
TYDZIEŃ IV 22-26.09.2025
Jesień w naszej okolicy
Temat tygodnia:
- Czy to już jesień?
- Owocowy zawrót głowy
- Bezpieczny spacer
- Widzę, czuję i smakuję
- Jesień w sztuce
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- zapoznanie z oznakami jesieni, kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata, pobudzanie do wykorzystywania środowiska przyrodniczego jako źródła przyjemności
- poszerzanie zasobu słownictwa dotyczącego sadu i owoców, doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby, aranżowanie przyjemnych chwil związanych z kontaktem z owocami
- zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi (przejście dla pieszych, ścieżka rowerowa, nadjeżdżający pociąg, sygnalizacja świetlna dla pieszych), wdrażanie do określania strony lewej i strony prawej, uwrażliwianie na dbanie o własne bezpieczeństwo na drodze
- wieloaspektowe zapoznanie z owocami (gruszką i jabłkiem), poszerzenie wiadomości na temat owoców i zdrowego odżywiania, kształtowanie zdrowych nawyków jedzeniowych
- stwarzanie okazji do posługiwania się nazwami kolorów jesieni, naprowadzanie na dostrzeganie jesiennych akcentów w sztuce, kształtowanie reakcji na sygnały muzyczne, inspirowanie do aktywności twórczej
Praca dydaktyczna:
„Jesień w naszej okolicy” – pląs na dzień dobry.
„Listek” – nauka ciszy i koncentracji.
„Czas na kasztany!” – opowiadanie W. Kosteckiej.
„Podaj liść” – zabawa ruchowa.
„Niezwykła jesień” – zabawa integracyjno-sensoryczna.
„Kolory liści” – zabawa ruchowa.
„Ach, ta jesień!” – wypowiedzi na temat własnych doświadczeń.
„Żucie, mlaskanie i…” – zabawa logopedyczna.
„Chrupiące jabłka” – wiersz E. Śnieżkowskiej-Bielak
„Gruszka, winogrona, maliny” – zabawa ruchowo-językowa.
„Co rośnie w sadzie i co z tego będzie?” – rozmowa o przetworach owocowych.
„Do koszyka” – zabawa ruchowa.
„Po obu stronach” – zabawa matematyczna z elementami j. angielskiego.
„Światła sygnalizatora” – wiersz D. Gellnerowej.
„Na ulicy” – zabawa matematyczna.
„Przejście dla pieszych” – zabawa ruchowa z określaniem stron.
„Idę, stoję” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
„Gruszka i jabłuszko” – zabawa grafomotoryczna.
„Gotujemy kompot” – zabawa ruchowo-manualna.
„Słońce i deszcz”, Witold Jarosiński – zabawy z muzyką klasyczną.
„Obraz z warzyw i owoców” – rozmowa o sztuce.
„Jesienne malarstwo” – zabawa plastyczna utrwalająca znajomość jesiennych kolorów.