Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na wrzesień
Grupa “ŻABKI”
01.09-05.09.2025: Witamy po wakacjach
Cele:
- Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu.
- Wzmacnianie więzi w grupie rówieśniczej.
- Rozpoznawanie i nazywanie emocji.
- Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
- Rozwijanie kompetencji językowych.
- Rozwijanie sprawności manualnej przez prace plastyczne.
- Tworzenie znaków graficznych.
- Rozwijanie uwagi i koncentracji.
- Poszerzanie wiedzy przyrodniczej
Propozycje zabaw i zajęć:
- „Przedszkolny relaks” – nauka ciszy i koncentracji
- „Igor, Lena i piszczący krzak” – opowiadanie M. Mazan. Wprowadzenie do tematu tygodnia.
- „Co to za uczucie?” – zabawa z elementami TUS.
- „Podróż po Krainie Emocji” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
- „Emocja przyjemna czy nieprzyjemna?”– zabawa językowo-klasyfikacyjna
- „Wrzesień-przedszkolak” – wprowadzenie piosenki
- „Dobrze, że jesteś” –zabawa ruchowo-integracyjna
- „Nasza grupa” – praca plastyczna
- „Czego mamy więcej?” – zabawa matematyczna
- “Węże długie, węże krótkie” – zabawa ruchowo – matematyczna
- ,,Przyrodnicze obrazy”- zabawa sensoryczna
- “Mokry listek” – ćwiczenie na koncentrację
- “Nieśmiały Tomek” –wiersz A. Edyk –praca z tekstem
- “Stacja zabawa” – zabawa językowo – manualna
08.09-12.09.2025: Wokół nas – nasze otoczenie
Cele:
- Ustalenie zasad grupowych
- Kształtowanie empatii I wrażliwości
- WzbogAcenie słownictwa o określenia dotyczące zawodów
- Rozwijanie umiejętności określenia położenia przedmiotu
- Rozwijanie logicznego myślenia
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej
- Doskonalenie współpracy w parach lub grupie
- Utrwalenie znajomości wyposażenia łazienki
- Doskonalenie motoryki małej
- Rozwijanie kreatywności
Propozycje zabaw i zajęć:
- “Większy Piotrek i czerwony samolot”-M. Mazan- wprowadzenie do tematu tygodnia
- “Ustalamy zasady” – zabawa społeczna z elementami TUS
- “Co tu się robi?” – burza mózgów
- “Co to jest I komu potrzebne do pracy?” – zabawa skojarzeniowa
- ”Posłuszny woreczek” – zabawa ruchowa
- “Kodowanie” – kolorowanie obrazka wg. Kodu
- “Nad i obok” –zabawa ruchowa z elementami omijania I przeskakiwania
- “Siła balonu” – eksperyment
- “Dotknij, opisz, zgadnij” – zabawa sensoryczna
- “ Duża kropa, mała kropeczka” – zabawa ruchowo-motoryczna
- “Narysuj I podaj dalej” – zabawa plastyczno-integracyjna
- “Kolorowy ręczniczek”- zabawa twórcza
- “Ślimak / Grzyb” –praca plastyczna
19.09 – 19.09.2025: Nasze pasje, nasze bziki
Cele:
- Rozwijanie języka czynnego dzieci.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- Rozwijanie spostrzegawczości i myślenia
- Wdrażanie do poszanowania odmiennych upodobań dzieci w grupie
- Rozpoznawanie I określanie wielkości zabawek
- Kształtowanie poczucia pewności siebie
- Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt
- Budzenie wiary we własne możliwości i umiejętności
- Kształtowanie umiejętności manipulacyjnych
- Rozwijanie zdolności twórczych dzieci
Propozycje zabaw i zajęć:
- “Wymyśl I dokończ”- nauka ciszy I koncentracji
- “Lena szuka pasji” – M. Mazan –słuchanie tekstu literackiego
- “Lepię bo lubię” – zabawa manipulacyjna
- “Moja pasja” – rozmowa kierowana
- “Moje pasje, moje hobby” – osłuchanie się z piosenką
- “Zgadnij, co lubię” – rozwiązywanie zagadek słownych
- “Marsz z sylabizowaniem” – zabawa ruchowo-językowa
- “Hop do małego, hop do dużego” – zabawa skoczna
- “Tutaj małe, tutaj duże” – zabawa matematyczna
- “Troskliwa Dorotka” A. Edyk – rozmowa na temat wiersza
- “Czego potrzebują nasi pupile?” – zabawa klasyfikacyjna
- “Sprawność na medal” – zabawa słuchowa
- “Muzycy na medal”- zabawa integracyjno – naśladowcza z instrumentami perkusyjnymi
22.09-26.09.2025: Czy to już jesień?
Cele:
- Doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie
- Wdrażanie do swobodnego wyrażania emocji
- Wprowadzenie litery “O”
- Utrwalenie zasad poruszania się w przestrzeni publicznej
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania stron lewej i prawej
- Doskonalenie umiejętności rozróżniania znaków
- Utrwalanie znajomości nazw owoców rosnących w polskich sadach I ogrodach, wspomaganie integracji sensorycznej
- Wdrażanie do zdrowego odżywiania
- Kształtowanie wrażliwości dziecka w kontakcie ze sztuką
- Rozwijanie poczucia rytmu i reagowania na sygnał
Propozycje zabaw i zajęć:
- “Jesień wokół nas” – rozmowa kierowana
- “Liście jak na dłoni” – nauka ciszy I koncentracji
- “Jesienna pocztówka” – praca plastyczna
- “Kłótnia i zgoda” – zabawa logopedyczna
- “Owoce” – wprowadzenie litery “O”
- “Znaki wokół nas” – zabawa poznawcza
- “Na ulicy”- zabawa z elementami TUS
- “Lewa, prawa” – zabawa orientacyjno – porządkowa
- “Dotknij lewą ręką, dotknij prawą ręką” – zabawa dydaktyczna
- “Smakowite owoce z ogrodu” – burza mózgów, zabawa sensoryczna
- “Co to za owoc?” – zabawa sensoryczno plastyczna
- “Sałatka na podwieczorek” – zajęcia praktyczne
- “Jesień na obrazach” – zabawa dydaktyczna
- “Warzywa do słoika” – zabawa z elementami czołgania I turlania