PLAN PRACY
GRUPA III „RYBKI” – STYCZEŃ 2025r.
Tydzień I 7.01 – 10.01.2025r
„Skok w Nowy Rok”
Cele edukacyjne:
- kształtowanie logicznego myślenia,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- wdrażanie do następstwa czasowego,
- rozwijanie słownika czynnego – rozpoznawanie i nazywanie warzyw,
- kształtowanie samodzielności w nakładaniu ubrań wierzchnich.
Praca dydaktyczna:
- „Gimnastyka buzi i języka” – usprawnianie narządów mowy z wykorzystaniem wiersza Koncert Waśkiewicz.
- Tydzień – rozmowa na temat kolejności i ilości dni tygodnia.
- Co robią zimą dni tygodnia? – słuchanie wiersza T. Fiutowskiej, rozmowa na temat treści wiersza.
- „Dni tygodnia i my” – zabawa ruchowa naśladowcza.
- „Pory roku na okrągło” – zabawa ruchowo-słuchowa przy piosence Pory roku.
- „Kalendarze” – zabawa słowna. Tworzenie pojęcia kalendarz, miesiące, rok.
- „Dzień z Tupem” – układanie historyjki obrazkowej. Stosowanie pojęć: rano, w południe, po południu oraz najpierw, potem, teraz.
- „Najpierw – potem”, „Siedem”, „Laurencja” – zabawy ruchowe, muzyczne
- Praca z KP1.26 – ustalanie kolejności zdarzeń.
Tydzień II 13.01 – 17.01.2025r
„Wszędzie biało”
Cele edukacyjne:
- kształtowanie umiejętności językowych, rozwijanie słownika czynnego,
- rozwijanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi, budzenie ciekawości poznawczej,
- doskonalenie koordynacji ruchowo-słuchowej,
- doskonalenie umiejętności plastycznych, operowania farbą plakatową, rozmieszczania pracy na kartonie
Praca dydaktyczna:
- „Jaki może być śnieg?” – rozwiązanie zagadki A. Maćkowiaka połączone z zabawą słownikową. Posługiwanie się przymiotnikami.
- „Jaki jest śnieg?” – zabawy badawcze z Tupem. Badanie właściwości fizycznych śniegu. Wdrażanie do uważnego obserwowania wykonywanych doświadczeń, kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków.
- „Śnieg” – zabawy plastyczne, malowanie farbą plakatową na ciemnym tle, doskonalenie umiejętności operowania farbą, rozmieszczenia pracy na kartonie, rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej dzieci,
- Zabawy ruchowe z muzyką Jedziemy na lody, Kolorowe lody, Lodowe sopelki.
- „Zimowy krajobraz” – wypowiedzi dzieci na temat obrazków, rozwijanie zainteresowań badawczych dzieci.
- Malarz-mróz – zabawa ruchowa
- „Mapa i globus” – oglądanie mapy fizycznej świata oraz globusa; rozpoznawanie na mapie i globusie lodów i wody oraz dwóch biegunów zimna.
- „Kto mieszka w krainie wiecznych śniegów?” – wypowiedzi dzieci w oparciu o film edukacyjny, rozwijanie umiejętności wypowiedzi pełnymi zdaniami.
- „Zwierzęta dalekiej Północy” – zapoznanie z wyglądem i charakterystycznymi cechami zwierząt na podstawie zdjęć, obrazków lub filmu edukacyjnego. Globalne czytanie wyrazów: mors, foka, kra, woda.
Tydzień III 20.01 – 24.01.2025r
„Babcia i dziadek”
Cele edukacyjne:
- Kształtowanie postawy szacunku do osób starszych,
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego, rozwijanie myślenia logicznego,
- Doskonalenie sprawności fizycznej – wzmacnianie mięśni ramion i nóg.
Praca dydaktyczna:
- „Gimnastyka buzi i języka” – usprawnianie narządów mowy z wykorzystaniem wiersza Na koniku Wasilewicz.
- Moja babcia – słuchanie wiersza B. Formy; wypowiedzi dzieci na temat tego, w jaki sposób spędzają czas wolny z dziadkami.
- Praca z KP1.29 – wycinanie i segregowanie obrazków według liczby sylab.
- „Ciuciubabka” – zabawa w kole.
- „Dziadek” – układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej.
- „Na sankach” – zabawa ruchowa.
- „Zagadki dziadka” – zabawa słuchowa z wykorzystaniem Magicznego Pudełka; rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazwy jego źródła;
- „Dziadek i babcia” – malowanie pastelami.
- „List do babci” – masażyk według M. Bogdanowicz.
- „Krawaty i muszki” – zabawa ruchowa.
- Kto tam? – słuchanie wiersza W. Chotomskiej połączone z zabawami matematycznymi. Przeliczanie dźwięków.
Tydzień IV 27.01 – 31.01.2025r
„Zimowe zabawy”
Cele edukacyjne:
- Kształtowanie umiejętności interpretowania utworu muzycznego za pomocą ruchu,
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł bezpiecznej zabawy,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo,
- rozwijanie sprawności fizycznej – wzmacnianie ogólnej sprawności
Praca dydaktyczna:
- Oglądanie książek, albumów o tematyce zimowej oraz obrazków przedstawiających zimowe ubrania. Rozmowa na temat tego, jak należy ubierać się zimą.
- „Małe, większe i największe” – zabawa ruchowa rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową. Kreślenie w powietrzu kół.
- „Bałwanki” – zabawa ruchowo-słuchowo-wzrokowa.
- „Bezpieczne zabawy” – zabawa słowna z Tupem; uświadomienie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie, dokonywanie oceny zachowania na podstawie ilustracji; uzasadnianie swojego zdania. Swobodne wypowiedzi dzieci.
- „Zabawy z lodem” – zabawy badawcze: „Czy lód pływa czy tonie?”, „Który lód się szybciej rozpuści?”. Próby wnioskowania na podstawie obserwacji.
- „Sporty zimowe” – prezentacja multimedialna. Zapoznanie dzieci z zimowymi dyscyplinami sportowymi.
- „Rozgrzewka sportowca”, „Po krach”, „Na łyżwach” – zabawa ruchowa.
- „Dla kogo ten sprzęt?” – zabawa dydaktyczna. Łączenie zawodnika z jego sprzętem sportowym.
- „Zimowa olimpiada” – zabawy ruchowe z wykorzystaniem chustek i gazet: „Jazda figurowa”, „Na saneczkach”, „Na nartach”, „Curling”, „Do celu”.