TEMATY KOMPLEKSOWE
GRUPA V „ŻABKI”- GRUDZIEŃ 2025r.
TYDZIEŃ I
1.12. – 5.12.2015
„Czyńmy dobro”
CELE EDUKACYJNE:
- kształtowanie umiejętności reagowania na potrzeby innych osób,
- zapoznanie z pojęciem bezinteresownego pomagania innym,
- kształtowanie empatii, życzliwości i troski o innych,
- rozwijanie wyobraźni,
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą y, Y,
- doskonalenie umiejętności porównywania wielkości,
- rozwijanie zdolności manualnych i kreatywności
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Dobry uczynek Większego Piotrka” – opowiadanie M. Mazan.
- „Sprzątam” – zabawa ruchowa z elementem skoku.
- „ Emocje i relacje”- omawianie scenek przedstawiających różne rodzaje pomocy
- „ Dary serca” – wprowadzenie piosenki
- Wprowadzenie litery „y, Y” drukowanej małej i wielkiej na podstawie wyrazu podstawowego „buty”.
- „ Buty” – zabawa muzyczno- ruchowa
- „Prezenty” – zabawa matematyczna
- Wprowadzenie cyfry „8”
- „ Wyścig listonoszy” – zabawa bieżna
- „ Witamy Święty Mikołaju!” – rozmowa kierowana
- „ Święty Mikołaj” – praca plastyczna
- „ A to ciekawe!” – ciekawostki o reniferze
- „ Zimno jak w Laponii” – zabawa sensoryczno-językowa
- „ Cienie” – zabawa badawcza
- „Mikołajki” – wiersz D. Gellner
- Zabawa Mikołajkowa
TYDZIEŃ II
8.12. – 12.12.2025r.
„MALI WIELCY ODKRYWCY” – Organizator ORLEN
FUNDACJA IM. IGNACEGO ŁUKASIEWICZA
Moduł I – BADAMY MATERIAŁY
Dzień 1. „ Skarby Ziemi – ropa naftowa”
Cel ogólny :
- Zapoznanie dzieci z pojęciem ropy naftowej oraz materiałami i przedmiotami codziennego użytku, które powstają z jej wykorzystaniem
Cele szczegółowe:
Dziecko :
- Wie, że ropa jest surowcem naturalnie występującym w ziemi
- Zna właściwości ropy naftowej
- Wie, że olej spożywczy ma właściwości podobne do ropy naftowej
- Potrafi wskazać przykłady wykonanych z materiałów pochodzących z ropy naftowej ( np. Plastik)
Dzień 2. „ Z czego to jest zrobione? Surowce mineralne w Polsce”
Cel ogólny :
- Zapoznanie dzieci z wybranymi surowcami mineralnymi oraz miejscami ich występowania i wykorzystaniem ich w codziennym życiu
Cele szczegółowe:
Dziecko :
- Rozumie, że surowce mineralne to naturalne zasoby ziemi
- Potrafi wskazać przykłady surowców mineralnych, np. ropę naftową, piasek, sól, węgiel
- Zna możliwości wykorzystania wybranych surowców mineralnych w codziennym życiu
Dzień 3. „ Wielozmysłowe poznanie materiałów”
Cel ogólny :
- Rozwijanie ciekawości i umiejętności badawczych dzieci poprzez obserwację i proste eksperymenty z materiałami
Cele szczegółowe:
Dziecko :
- Rozumie, że niektóre materiały to surowce wtórne wykonane z surowców mineralnych
- Potrafi wskazać przykłady surowców wtórnych i ich zastosowanie, np. do produkcji tkanin
Dzień 4. „ Odkrywamy magię tkanin”
Cel ogólny :
- Rozwijanie umiejętności wnioskowania na podstawie przeprowadzonych doświadczeń
Cele szczegółowe:
Dziecko :
- Potrafi wskazać przykłady surowców wtórnych i naturalnych oraz ich zastosowanie, np. do produkcji tkanin
- Rozumie, jak pochodzenie tkanin wpływa na ich właściwości i zastosowanie
Dzień 5. „ EKO – ODKRYWCY”
Cel ogólny :
- Rozwijanie umiejętności wnioskowania na podstawie przeprowadzonych doświadczeń oraz budowanie świadomości ekologicznej
Cele szczegółowe:
Dziecko :
- Rozumie, czym jest upcykling i jak można ponownie wykorzystać odpady
- Potrafi wskazać przykłady materiałów naturalnych i wtórnych oraz ich czas rozkładu
- Rozwija kreatywność poprzez tworzenie nowych przedmiotów z odpadów
TYDZIEŃ III
15.12. – 23.12.2025r.
„ Święta za pasem”
CELE EDUKACYJNE:
- kształtowanie postawy szacunku wobec tradycji świątecznych,
- kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej,
- kształtowanie umiejętności składania życzeń,
- zapoznanie z tradycyjnymi kolędami i pastorałkami,
- rozwijanie umiejętności przeliczania potraw i osób przy stole,
- zapoznanie z prawidłowym sposobem nakrycia stołu,
- kształtowanie umiejętności zapamiętywania,
- rozwijanie umiejętności współpracy i dzielenia się z innymi
- zapoznanie z różnymi rodzajami drzew iglastych
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania
- ćwiczenie motoryki małej podczas tworzenia ozdób świątecznych
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Manuela i tradycja” – opowiadanie M. Mazan.
- „Tradycja – rzecz święta” – zabawa językowa z elementami TUS.
- „Ozdoba na drzwi” – praca plastyczna
- „Rodzina przy stole” – zabawa ćwicząca orientację w przestrzeni.
- „Czym pachną święta?” – nauka ciszy i koncentracji według M. Montessori
- „Już blisko kolęda” – wprowadzenie piosenki
- „Koncert Kolęd” – spotkanie wigilijne, śpiewanie kolęd wspólnie z rodzicami
- „Z okazji świąt życzę ci…” – zabawa tematyczna
- „Święta w gestach” – kalambury
- „Świąteczna ozdoba” – praca plastyczna
- „Wieczór wigilijny” – wiersz E. Śnieżkowskiej-Bielak.
- „Uszka” – zabawa matematyczna
- „Na wigilijnym stole” – zabawa pamięciowa
- „Bieg z potrawami” – zabawa bieżna na koncentrację
- „Potrawy wigilijne” – zabawa ruchowo-naśladowcza
- „Przynieś danie” – zabawa ruchowa i na koncentrację
- „Magiczna choinka” – wiersz K. Czarneckiej
- „Gałązki choinkowe” – zabawa przyrodnicza
- „Choinki jak trójkąty” – zabawa matematyczna
TYDZIEŃ IV
29.12.2025r. – 2.01.2026r.
„ Zimowe zabawy”
CELE EDUKACYJNE:
- kształtowanie odporności emocjonalnej,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych,
- kształtowanie umiejętności dostrzegania mocnych stron swoich i innych,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw wybranych sportów zimowych oraz sprzętu potrzebnego do ich uprawiania,
- zapoznanie z zasadami bezpiecznego uprawiania sportów zimowych
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- doskonalenie umiejętności liczenia
PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- „Igor i straszny dzień” – opowiadanie M. Mazan
- „Delikatny jak płatek śniegu” – nauka ciszy i koncentracji.
- „Zimowe zabawy” – pląs na dzień dobry
- „Mój bałwanek” – praca plastyczna
- „Robimy porządki” – zabawa matematyczna
- „Śnieżne kuleczki” – zabawa logopedyczna
- „Gdy spadnie śnieg” – rozmowa kierowana
- „Tor saneczkarski” – zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe
- „Na łyżwach, na desce, na nartach, na sankach” – rozmowa kierowana
- „Zimowe zagadki” – rozwiązywanie zagadek
- „Wyścig zaprzęgów” – zabawa orientacyjno-porządkowa
- „Ćwiczymy z sylabami” – zabawa ruchowo-językowa
- „Krąży wstążka” – zabawa równoważna
- „Prawa, lewa strona” – zabawa grafomotoryczna
- „Zimowi goście” – zabawy sensoryczne
- „Bałwanek” – wiersz M. Gintowt
- „Domki z lodu” – eksperyment
- „Obrazek na lodzie” – praca plastyczna
- „Schowaj się do igloo!” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną