PLAN PRACY

GRUPA IV „BIEDRONKI” – STYCZEŃ 2025r.

 

Tydzień I 7.01 – 10.01.2025r

„Skok w Nowy Rok”

Cele edukacyjne:

  • kształtowanie logicznego myślenia,
  • doskonalenie sprawności manualnej,
  • wdrażanie do następstwa czasowego,
  • rozwijanie słownika czynnego – rozpoznawanie i nazywanie warzyw,
  • kształtowanie samodzielności w nakładaniu ubrań wierzchnich.

 

Praca dydaktyczna:

  • „Gimnastyka buzi i języka” – usprawnianie narządów mowy z wykorzystaniem wiersza Koncert Waśkiewicz.
  • Tydzień – rozmowa na temat kolejności i ilości dni tygodnia.
  • Co robią zimą dni tygodnia? – słuchanie wiersza T. Fiutowskiej, rozmowa na temat treści wiersza.
  • „Dni tygodnia i my” – zabawa ruchowa naśladowcza.
  • „Pory roku na okrągło” – zabawa ruchowo-słuchowa przy piosence Pory roku.
  • Kalendarze” – zabawa słowna. Tworzenie pojęcia kalendarz, miesiące, rok.
  • Dzień z Tupem” – układanie historyjki obrazkowej. Stosowanie pojęć: rano, w południe, po południu oraz najpierw, potem, teraz.
  • „Najpierw – potem”, „Siedem”, „Laurencja” – zabawy ruchowe, muzyczne
  • Praca z KP1.26 – ustalanie kolejności zdarzeń.

 

Tydzień II 13.01 – 17.01.2025r

„Wszędzie biało”

Cele edukacyjne:

  • kształtowanie umiejętności językowych, rozwijanie słownika czynnego,
  • rozwijanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi, budzenie ciekawości poznawczej,
  • doskonalenie koordynacji ruchowo-słuchowej,
  • doskonalenie umiejętności plastycznych, operowania farbą plakatową, rozmieszczania pracy na kartonie

 

Praca dydaktyczna:

  • Jaki może być śnieg?” – rozwiązanie zagadki A. Maćkowiaka połączone z zabawą słownikową. Posługiwanie się przymiotnikami.
  • „Jaki jest śnieg?” – zabawy badawcze z Tupem. Badanie właściwości fizycznych śniegu. Wdrażanie do uważnego obserwowania wykonywanych doświadczeń, kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków.
  • „Śnieg” – zabawy plastyczne, malowanie farbą plakatową na ciemnym tle, doskonalenie umiejętności operowania farbą, rozmieszczenia pracy na kartonie, rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej dzieci,
  • Zabawy ruchowe z muzyką Jedziemy na lody, Kolorowe lody, Lodowe sopelki.
  • „Zimowy krajobraz” – wypowiedzi dzieci na temat obrazków, rozwijanie zainteresowań badawczych dzieci.
  • Malarz-mróz – zabawa ruchowa
  • „Mapa i globus” – oglądanie mapy fizycznej świata oraz globusa; rozpoznawanie na mapie i globusie lodów i wody oraz dwóch biegunów zimna.
  • Kto mieszka w krainie wiecznych śniegów?” – wypowiedzi dzieci w oparciu o film edukacyjny, rozwijanie umiejętności wypowiedzi pełnymi zdaniami.
  • Zwierzęta dalekiej Północy” – zapoznanie z wyglądem i charakterystycznymi cechami zwierząt na podstawie zdjęć, obrazków lub filmu edukacyjnego. Globalne czytanie wyrazów: mors, foka, kra, woda.

 

Tydzień III 20.01 – 24.01.2025r

„Babcia i dziadek”

Cele edukacyjne:

  • Kształtowanie postawy szacunku do osób starszych,
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego, rozwijanie myślenia logicznego,
  • Doskonalenie sprawności fizycznej – wzmacnianie mięśni ramion i nóg.

 

Praca dydaktyczna:

  • „Gimnastyka buzi i języka” – usprawnianie narządów mowy z wykorzystaniem wiersza Na koniku Wasilewicz.
  • Moja babcia – słuchanie wiersza B. Formy; wypowiedzi dzieci na temat tego, w jaki sposób spędzają czas wolny z dziadkami.
  • Praca z KP1.29 – wycinanie i segregowanie obrazków według liczby sylab.
  • „Ciuciubabka” – zabawa w kole.
  • Dziadek” – układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej.
  • Na sankach” – zabawa ruchowa.
  • Zagadki dziadka” – zabawa słuchowa z wykorzystaniem Magicznego Pudełka; rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazwy jego źródła;
  • Dziadek i babcia” – malowanie pastelami.
  • List do babci” – masażyk według M. Bogdanowicz.
  • Krawaty i muszki” – zabawa ruchowa.
  • Kto tam? – słuchanie wiersza W. Chotomskiej połączone z zabawami matematycznymi. Przeliczanie dźwięków.

 

Tydzień IV 27.01 – 31.01.2025r

„Zimowe zabawy”

Cele edukacyjne:

  • Kształtowanie umiejętności interpretowania utworu muzycznego za pomocą ruchu,
  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł bezpiecznej zabawy,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo,
  • rozwijanie sprawności fizycznej – wzmacnianie ogólnej sprawności

 

Praca dydaktyczna:

  • Oglądanie książek, albumów o tematyce zimowej oraz obrazków przedstawiających zimowe ubrania. Rozmowa na temat tego, jak należy ubierać się zimą.
  • Małe, większe i największe” – zabawa ruchowa rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową. Kreślenie w powietrzu kół.
  • Bałwanki” – zabawa ruchowo-słuchowo-wzrokowa.
  • Bezpieczne zabawy” – zabawa słowna z Tupem; uświadomienie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie, dokonywanie oceny zachowania na podstawie ilustracji; uzasadnianie swojego zdania. Swobodne wypowiedzi dzieci.
  • Zabawy z lodem” – zabawy badawcze: „Czy lód pływa czy tonie?”, „Który lód się szybciej rozpuści?”. Próby wnioskowania na podstawie obserwacji.
  • Sporty zimowe” – prezentacja multimedialna. Zapoznanie dzieci z zimowymi dyscyplinami sportowymi.
  • Rozgrzewka sportowca”, „Po krach”, „Na łyżwach” – zabawa ruchowa.
  • Dla kogo ten sprzęt?” – zabawa dydaktyczna. Łączenie zawodnika z jego sprzętem sportowym.
  • Zimowa olimpiada” – zabawy ruchowe z wykorzystaniem chustek i gazet: „Jazda figurowa”, „Na saneczkach”, „Na nartach”, „Curling”, „Do celu”.