Zajęcia metodą projektu grupa I i II
PROJEKT “Idzie wiosna przez świat”
W dniach 31.03-04.04.2025 w grupie “Pszczółki” i “Kotki” zostały przeprowadzone zajęcia metodą projektu “Idzie wiosna przez świat”. Ideą projektu było rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym i zachodzącymi w nim zmianami oraz budzenie ciekawości poznawczej.
Przedszkolaki wzięły udział w zajęciach tematycznych : oglądanie filmu tematycznego, wiosenne zagadki tematyczne, zabawy matematyczne pt. ” Kwiatki” , degustacja owoców i warzyw “Wiosenne przysmaki” , praca plastyczna pt.” Wiosenne kwiaty” ,zabawy ruchowe pt. “Fasola rośnie” , spacer do kwiaciarni, spotkanie z ekspertem (florysta) oraz spotkanie integracyjne z rodzicami.
Podczas spaceru dzieci odwiedziły pobliską kwiaciarnię, gdzie bliżej poznały zawód kwiaciarki oraz florysty oraz obejrzały wnętrze kwiaciarni. Celem wycieczki było zapoznanie dzieci z pracą ludzi różnych zawodów w bliższym i dalszym otoczeniu, a także wzbogacenie wiadomości o kwiatach. Kwiaciarnia jest niezwykle interesującym miejscem, ponieważ bez względu na porę roku zawsze możemy znaleźć w niej mnóstwo świeżych roślin, pełnych niesamowitych barw. Pani Ania opowiedziała na czym polega jej praca, jak należy dbać o rośliny cięte oraz te doniczkowe. Na zakończenie dzieci wręczyły Pani podziękowanie za pomoc w realizacji projektu.
Kolejnym etapem naszego projektu było spotkanie integracyjne z rodzicami i sadzenie kwiatów doniczkowych oraz wykonanie stroików wiosennych. Wspólne uprawianie roślin z dzieckiem to cenny element edukacji przyrodniczej, który oddziałuje także na prawidłowy rozwój psychospołeczny pociechy. To szansa na zapoznanie malucha z ekologią i światem natury, a także umocnienie relacji między nim a rodzicem. Teraz dzieci będą mogły obserwować etap rozwoju kwiatów. Mamy nadzieje, że z cebulek wyrosną piękne kwiaty.
Dzieci wzięły również udział w zagadkach tematycznych oraz oglądały zdjęcia. Zagadki o wiośnie mają wiele celów edukacyjnych, w tym rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia faktów, wzbogacenia słownictwa i poznawania przyrody. Dzieci uczą się obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie, rozpoznawać zwiastuny wiosny, a także rozwijają swoje zainteresowania światem wokół siebie.
Podczas pracy plastycznej pt. „ Tulipan” dzieci rozwijały kreatywność i wyobraźnię . Dzieci miały okazję odbijać widelcem moczonym w farbie ,malowały talerzyki/kartki farbami oraz przyklejały motylki. Taka forma pracy plastycznej ma na celu rozwijanie sprawności manualnych, stymulowanie kreatywności oraz poznawanie różnych technik plastycznych, w tym techniki odbijania. Dzieci uczą się również koordynacji wzrokowo-ruchowej, a także sprawności dłoni i palców.
Nieodłącznym elementem są zabawy ruchowe które towarzyszyły nam codziennie. Zabawa ruchowa taka jak np. „Rosnąca fasola” ma na celu wszechstronny rozwój dziecka, zarówno fizyczny, poznawczy jak i społeczny. Daje możliwość zaspokojenia potrzeby ruchu, poprawiają koordynację, zręczność, wytrzymałość i świadomość ciała, a także wpływają na rozwój emocjonalny i społeczny.
Ostatniego dnia projektu dzieci miały możliwość degustacji owoców i warzyw. Rozwijały umiejętność przygotowania kanapek przy pomocy dorosłego. Degustacja owoców i warzyw może służyć różnym celom edukacyjnym, takim jak rozwijanie zmysłów, poznawanie nowych smaków, uświadomienie korzyści zdrowotnych zdrowego odżywiania oraz rozwijanie umiejętności kulinarnych.