Metoda projektu „Zabawy sensoryczne” grupa V i VI

W dniach 11-15.03.2024 dzieci z grup 5-latków wzięły udział w zajęciach prowadzonych metodą projektu pt. ”Zabawy sensoryczne”, których głównym celem było rozwijanie  zmysłu dotyku, smaku, węchu, czucia głębokiego poprzez działania w zakresie stymulacji sensorycznej.

 Sensoryka to edukacja sensoryczno-poznawcza, badawcza, artystyczna,  która perfekcyjnie wpływa na rozwój całego organizmu. Jest niesamowicie twórcza bo wykorzystuje wszystkie zmysły: dotyku, wzroku, słuchu, węchu. Przy sensoryce odbywa się fantastyczna zabawa i dostarczanie  różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów dziecka  poszerzających  świat jego doznań, a takie działania sprzyjają rozwojowi percepcyjnemu i motorycznemu dzieci.

Realizacja projektu odbywała się w następujący sposób:

I.PONIEDZIAŁEK 11.03.2024

  1. 1. Zabawy z wykorzystaniem ścieżki sensorycznej oraz gumy sensorycznej.

2.Poznanie różnych faktur i kształtów- tworzenie sensorycznych figur geometrycznych: wykorzystanie kulek z bibuły, plasteliny, cekinów , tektury falistej, folii bąbelkowej, materiału typu tiul itp.

  1. WTOREK 12.03.2024

1.Pudło rozmaitości.- Zadaniem dzieci było odgadnięcie za pomocą dotyku co znajduje się w pudle sensorycznym. Zabawa dostarczyła dzieciom niezwykłych emocji radości, ciekawości, śmiechu i dumy z odgadniętych prawidłowo przedmiotów.

2.Zapachowe zagadki- Dzieci miały za zadanie rozpoznać co to za zapach, dzieliły słoiczki na te, które pachną dla nich ładnie lub brzydko, oraz  odnajdywały pary identycznych zapachów.

III. ŚRODA 13.03.2024.

1.Sensoryczne pojemniki dźwiękowe– Zabawa polega na sprawdzaniu zawartości pudełek, powtarzamy głośno co jest w środku i zamykamy, by następnie szukać np. Gdzie jest pudełko z grochem? jaki wydaje dźwięk, jaki ma ciężar itp.

2.Kolorowe woreczki– Do zabawy wykorzystano plastikowe woreczki z zamknięciem strunowym i farby w kolorach podstawowych: żółtym, niebieskim i czerwonymDo każdego woreczka wlewamy po odrobinie farby w dwóch kolorach w taki sposób, żeby kleksy znajdowały się w przeciwległych rogach, i szczelnie zamykamy. Dziecko ugniatając woreczek miesza barwy i na jego oczach dzieją się prawdziwe czary-mary. Zabawa pokazuje związki przyczynowo-skutkowe, a przy okazji pozwala ćwiczyć mięśnie dłoni i koordynację ręka–oko.

  1. CZWARTEK 14.03.2024.

1.Poznawanie różnych smaków– Dzieci przy zawiązanych oczach miały za zadanie rozpoznać i określić jaki to smak: słodki- jabłko, kwaśny -cytryna, gorzki-grejpfrut, słony wafle ryżowe z solą morską

2.Balonowe stempelki- Do różnokolorowych baloników nalewamy wodę (wystarczy tyle, żeby je obciążyć), w ten sposób powstały stempelki, którymi dzieci malowały na dużych arkuszach papieru wiosenne kwiaty.

  1. PIĄTEK 15.04.2024.

1.Piasek kinetyczny– jako wstęp dzieci dostały na tackach mąkę kukurydzianą na której palcami rysowały różne wzory. Następnie w grupach tworzyły piasek kinetyczny w następujących proporcjach 4 szklanki mąki i 1szklanka oleju. Z przygotowanego piasku dzieci  robiły rzeźby, babki z piasku, bawiły się przy użyciu foremek.

  1. Zabawy kulkami hydrożelowymi- Przygotowanie jest bardzo łatwe dzieci wsypały do miski z wodą malutkie kuleczki i obserwowały jak zwiększają przez kilka godzin swoją objętość. Kiedy kulki napęczniały bawiły się nimi jak tylko dusza zapragnie np. wyszukiwały małe przedmioty, przekładały, przesypywały, nakładały do pojemników itp.

Zwieńczeniem projektu była wycieczka do PSP nr 1w Ożarowie Mazowieckim dnia 19.04.2024 podczas, której dzieci wzięły udział w zajęciach na sali integracji sensorycznej prowadzonych przez terapeutę SI mamę Sandry, podczas, których przedszkolaki miały możliwość skorzystania z różnorodnego sprzętu wykorzystywanego w tej metodzie.