PROJEKT EKOLOGICZNY „NASZA PLANETA ZIEMIA”  W GRUPIE “PSZCZÓŁKI” I “KOTKI”

 

 W okresie od 15.04.2024 r. do 19.04.2024r. w grupach „Pszczółki” i „Kotki” został przeprowadzony PROJEKT EKOLOGICZNY pt. „Nasza planeta Ziemia”, który opracowała
i wdrożyła wychowawczyni p. Katarzyna Kober. Głównym celem projektu było  podnoszenie świadomości ekologicznej przedszkolaków, zachęcanie do szacunku i troski o środowisko naturalne oraz poznawanie podstawowych pojęć związanych z ekologia i ochroną środowiska. Podczas realizacji projektu korzystaliśmy również z poniższych książek dla dzieci:

Realizację projektu rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu edukacyjnego „Pani ziemia” i stworzenie obrazkowej mapy myśli „Jak możemy dbać o naszą planetę”.
Dzieci z wielkim zainteresowaniem oglądały model Kuli ziemskiej (Globus) i omawiały jej wygląd z nauczycielkami. Każdego dnia chętnie bawiły się podczas zabaw ruchowych do piosenek „Ekologa znak” (Śpiewające Brzdące) oraz „Ekopingwinek segreguje śmieci” (Agnieszki Chartanowicz). Poznały różne źródła dymów, jakie  zanieczyszczają nasze środowisko. Rozmawiały na temat segregacji śmieci i segregowały obrazki różnych śmieci do modeli koszów w odpowiednim kolorze.  Oglądając film „Inżynierka Wilczyca” poznały pojęcie „recykling” i dowiedziały się co można zrobić z odpowiednio posegregowanych odpadów, następnie same próbowały wymyśleć co mogą zrobić z niepotrzebnych rzeczy (np. ze starej skarpetki zabawkę, z rolki po papierze –samochód”. Poznały znaczenie wody w przyrodzie, dowiedziały się jak wygląda obieg wody w przyrodzie. Wysłuchały bajkę H. Bechlerowej „Jedna srebrna Kropelka”, omówiły ją razem z nauczycielką wykorzystując do tego historyjkę obrazkową. Dużym zainteresowaniem wśród dzieci cieszyły się zabawy badawcze :

 „Jak powstaje deszcz?”.Nauczycielka nalewa wrzątek do słoika i zwraca uwagę dzieci na zjawisko parowania wody. Następnie, przykrywa słoik spodkiem tak, aby chmura pary osiadł i skropliła się na nim, tworząc deszcz.

„Co się rozpuści?”. Badanie rozpuszczalności cukru, soli, ryżu i kaszy w wodzie. Próba odpowiedzi na pytanie: co przyspiesza rozpuszczanie substancji w wodzie? (np. wysoka temperatura wody, mieszanie).

 ,,Pływa czy tonie?’’ Wkładamy do pojemnika z wodą klocek ,kredkę, monetę ,spinacz,  piórko , patyczek ,folię i obserwujemy które toną , a które nie .

 „Jezioro nenufarów” – Do dużej miski wlewamy wodę i wkładamy wycięte wcześniej papierowe kwiatki , które są złożone( jak pączki kwiatków” .Pod wpływem wody kwiatki się rozwijają (rozkładają płatki).

Przedszkolaki poznały również „Kodeks Małego Ekologa” – każdy obrazek z kodeksu omawiały z nauczycielem a następnie samodzielnie wybierały obrazki i opowiadały jak możemy dbać o środowisko każdego dnia. Ostatnim punktem naszego projektu była wizyta   „ W Krainie Kwiatów” – Kwiaciarni pani Agnieszki Dwojak w Płochocinie, gdzie oglądały żywe kwiaty, wysłuchały prelekcji na temat dbania o rośliny i znaczenia roślin w przyrodzie.  Na zakończenie Pani Agnieszka dla każdego przedszkolaka przygotowała prezent. Finałem projektu było samodzielne zasadzenie grubosza z obowiązkiem dbania o niego by pięknie rósł.