Tematy kompleksowe na miesiąc marzec – gr. IV „Biedronki”

 

1.Oznaki Wiosny 4-8.03.2024R.

Cele:

– rozwijanie umiejętności językowych

-doskonalenie percepcji słuchowej i poczucia rytmu

-rozwijanie myślenia logicznego

-rozwijanie umiejętności kontynuacji rytmu

-rozwijanie myślenia matematycznego

-wdrażanie do zabawy w grupach

-rozwijanie słownika czynnego dzieci

-rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej

Zabawy ruchowe: „Maszyny rolnicze”, „Kurki”, „Świnki trzy”, „Ziemniaczki”, „Skok przez płot”, „Na pastwisku”, „Uparta koza”, „Ptaki na grzędzie”, „Rogate kózki”

„Co słychać na podwórku?”-rozwiązywanie zagadek

„Łaciata krowa”-zabawa plastyczna

„Krowa- zwierzę pożyteczne”-rozmowa na podstawie ilustracji i wiedzy dzieci

„Na podwórku”- osłuchanie z piosenką

„Zwierzęta w kolejce”-zabawa dydaktyczna

„Czubatka mamą”-zabawa matematyczna na podstawie wiersza I. Laris

„Konik”- praca plastyczna

„Bajka o konikach z karuzeli”-rozmowa na podstawie utworu w. Chotomskiej

 

2.Wszystko rośnie 11-15.03.2024r.

Cele:

-doskonalenie umiejętności językowych

-doskonalenie sprawności manualnej

-rozwijanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi

-rozwijanie umiejętności ilustrowania treści ruchem

-doskonalenie percepcji słuchowej

– rozwijanie umiejętności językowych

-kształtowanie poczucia rytmu

-rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej

-doskonalenie sprawności manualnej

Zabawy ruchowe:

„Słońce goni deszcz”, „Szczypiorek z cebulą”, „Daj rękę Wiosenko”, „Sadzimy cebule”,

„Kipi kasza”’ „Nasiona do dołka”,

 

-„Marcowy garnek”-zabawy słuchowe

-„Daj rękę Wiosenko?”-osłuchanie z piosenką

-„Marzec”-rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza M. Kownackiej

-„Koty i kotki”-słuchanie opowiadania

-„Bazie”-zabawa sensoryczna”

-„Coraz lepiej”-masażyk wg B. Gawrońskiej

-„Krokusy”-zabawa plastyczna

-„Na wiosennej łące”- zabawa dydaktyczna

– „Zagadki Tropicieli”-zagadki interaktywne

-„Cebula”-zabawa plastyczna

-„Cebule i cebulki”-zabawa badawcza

 

3.”Pracowita Wiosna” 18-22.03.2024r.

Cele:

– rozwijanie umiejętności językowych

-kształtowanie poczucia rytmu

-kształtowanie postaw prospołecznych

-rozwijanie myślenia logicznego

-rozwijanie zainteresowań zjawiskami przyrodniczymi

-poszerzanie doznań sensorycznych

-rozwijanie sprawności narządów mowy

-kształtowanie sprawności fizycznej

Zabawy:

„Nasiona do koła”, „Kipi kasza”, ”Wysoko i nisko”, „Nasiona do dołu”, „Mam brata co nogą zamiast”, „Ogrodnik”, „Marcowy taniec”, „Lany poniedziałek”, Kukułka”

– „Odkurzacz”- rozmowa na podstawie fragmentów wiersza A. Frączek

– „Odkurzacze- popychacze”- zabawa oddechowa

– „ Polka Fasolka”- zabawa taneczna do piosenki

– „ Szczotki, szczoteczki”- zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem  W.2-3

– „Grabki”- zabawa plastyczna

– „Przyleciały wiosną ptaki”-osłuchanie  z piosenką

– „Wiosenne śpiewanie”- zagadki słuchowe

– „Bocian”- praca plastyczna

– „Ptasie gniazda”-słuchanie opowiadania O. Masiuk

 

  1. „Święta Wielkanocne” 25-29.03.2024r.

Cele:

– rozwijanie umiejętności językowych

– Kształtowanie umiejętności tworzenia krótkiego opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej

-kształtowanie poczucia rytmu

– kształtowanie świadomości obchodzenia różnych świąt i związanych z nimi zwyczajów

-wdrażanie do zabawy w grupach

-rozwijanie słownika czynnego dzieci

-rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej

Zabawy: „ Zajączki do domu”, „Wyścig zajączków”, „Zajączek szuka norki”, „Kura znosi jajka”, „ Spacer kurcząt”, „Jajko do koszyka”

– „Już niedługo święta”-rozmowa z dziećmi na podstawie doświadczeń oraz ilustracji

– „Drzewo”- masażyk wg B. Gawrońskiej

– „Wielkanocne zajączki- rozmowa na podstawie wiersza

– „Pisanka”- praca plastyczna z wykorzystaniem W.29-30.

– „Malowanki-pisanki”- zabawa plastyczna

– „Kura znosi jajka”- zabawa ruchowa z elementami liczenia

-„Co Tup włożył do koszyka?”-zabawa dydaktyczna

-„Pasterz szuka baranka”-zabawa integracyjna

-„Ciekawostki wielkanocne”-rozmowa na temat Wielkanocy- „Wodne zabawy”- zabawa badawcza